Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Hvilke sosiale medier bør din bedrift være på?


Hvilke sosiale medier bør din bedrift være på?

Dine kunder er der. Det er den største grunnen til at din bedrift bør være på sosiale medier. Men hvilke bør du satse på?

Sosiale medier er blitt den viktigste markedsføringskanalen for mange bedrifter. Der kan du spre ditt budskap og komme i kontakt med dine kunder, som igjen vil skape relasjoner, merkevarebevissthet og lojalitet.

Og - til syvende og sist - betalende kunder. 

Å ha en gjennomtenkt og god markedsføringsstrategi på sosiale medeier er avgjørende for bedrifter, men det holder ikke bare å være der. Du må vite hva du skal gjøre i de ulike nettverkene, og ikke minst - vite hvor du absolutt bør være tilstede.

Les også: 15 tips for statusoppdateringer i sosiale medier

Her gir vi deg en oversikt over de største sosiale mediene, og hvilke muligheter de gir.

1. Facebook

For bedrifter så kommer man ikke utenom Facebook, det største sosiale nettverket. Der man være tilstede. Per andre kvartal i 2019 var det nesten 3,5 millioner profiler registrert, og omlag 70 % av disse er aktive hver dag, viser tall fra Ipsos

Her er det med andre ord gode muligheter til å treffe din målgruppe, og du har stor organisk rekkevidde (gratis) på det du legger ut. I tillegg er det rikelig med annonseringsmuligheter som du kan betale for og vise til et segmentert og relevant publikum.

Sørg for å ha en utfyllende profil som forteller hvem og hva din bedrift er. Bruk gjerne livlige og spreke beskrivelser. Det skaper interesse. Deretter må du få folk til å like siden din, til å bli følgere, så da er det bare å invitere venner, familie, kunder og ansatte.

Skap dialog og engasjement

Facebook likes - kommunikasjon - interaksjon

For å holde dine følgere varme og engasjerte er det viktig å involvere de med jevnlige oppdateringer og interaktivitet. Post gjerne bilder og videoer, også live-videoer. Her er det bare å prøve seg fram. Og bruk lenker som leder til et produkt, en nyhetsartikkel eller blogg på din hjemmeside.

Les også: Slik poster du innlegg på Facebook.

Innhold som skaper dialog og engasjement er gull. Noen eksempler er konkurranser, caption-forslag og giveaways. Det setter folk pris på. 

Og for all del - del godt humør og bruk emojis.

Ikke innta selgerrollen, men skap verdier og innhold som gjør at kunden vet at han/hun trenger akkurat din tjeneste. Med de rette grepene har du fort en stor fanskare, som gjerne liker og deler budskapet til venner og kjente.

Lære enda mer om Facebook og andre sosiale medier? 

Last ned vår guide: [Nybegynner] Sosiale medier for bedrifter  

2. LinkedIn 

LinkedIn

LinkedIn er i høyeste grad et sted for bedrifter, siden det er verdens største profesjonelle nettverk, der du kan treffe flest beslutningstakere. Det er rett og slett en forretningsplattform, eller næringslivets viktigste sosiale kanal, med store muligheter til å skape nettverk og til å markedsføre din bedrift. Tall fra Ipsos forteller at det var drøye 1,2 millioner profiler registrert i første kvartal, 2019.

Tidligere var LinkedIn i stor grad en jobbsøkerkanal, eller en CV-plattform. For all del - det er den ennå, men mulighetene er blitt mange flere. Nå kan du som bedrift engasjere og skape en tilhengerskare med god markedsføringsstrategi. Det vil si å jevnlig publisere statusoppdateringer, artikler og bilder. Det skaper relasjoner og tillit, og treffer på mange måter bedre på LinkedIn enn f.eks Facebook og Instagram, siden den fremstår mer seriøs og profesjonell.

Det aller viktigste er at du lager en utfyllende, oppdatert og god profil, siden beskrivelsen av din bedrift og profilbilde er av stor betydning. LinkedIn fungerer som en søkemotor og rangerer søkeordene etter hvor de står, så sørg for å ha en overskrift som forteller noe og inneholder relevante og strategiske "søkeord".

Les også: Slik poster og deler du innlegg på LinkedIn

Annonser, blogg, kurs og utdanning

Her kan du også målrette dine annonser og dermed vise deg for de rette personene for en rimelig sum. Flere og flere bedrifter benytter seg dessuten av blogg på sine hjemmesider, og bloggartiklene skal selvfølgelig postes og deles på LinkedIn, så her er det også store muligheter til å spre informasjon og kunnskap. Og alt du måtte ønske, egentlig.

I tillegg er LinkedIn et sted du kan tilegne deg kunnskap innenfor de tema og fag du måtte ønske. Her kan du blant annet følge forelesninger og debatter, ta kurs og utdanning. Rett og slett holde deg oppdatert og bli enda klokere!

Les også: 7 tips for å lykkes med LinkedIn

Over 1,2 million brukere var registrert på LinkedIn i andre kvartal i 2019, der størsteparten av medlemmene er mellom 30 og 59 år. Totalt sett er det en overvekt av mannlige brukere (60% menn og 40% kvinner). 

Fortsatt er det få bedrifter som utnytter potensialet på denne sosiale mediekanalen, men LinkedIn er stadig voksende og framover vil vi se flere og flere som utarbeider en gjennomtenkt strategi for å markedsføre seg på LinkedIn.  

3. Instagram

Instagram annonse Sorentio

Instagram er en bildedelingstjeneste, der nærmere 2,4 millioner nordmenn har profil. Nesten 60% av brukerne er kvinner, og det er de som er ivrigst og som poster mest. Aldersgruppen 18-29 er mest representert, deretter 30-39 år. Instagram eies av Facebook, noe som gjør at du kan kjøre annonsekampanjer i begge plattformer parallelt. 

Les også: [Nybegynner]: Opprett Instagram bedriftsprofil

Det nye "Instagram Stories" har slått veldig godt an, og blitt en stor konkurrent til Snapchat Stories. Med denne funksjonen kan du være kreativ i forhold til hva du deler, og få sagt mye på få sekunder. En annonsekampanje er enkel å sette opp, og du kan gjerne gjøre det på en leken og ledig måte ved å bruke bilder, tekst og diverse effekter.

Gjennom stories kan du også kjøre egne annonser (Stories-annonse). Disse kan du raskt og enkelt opprette selv ved hjelp av bilder, video og tekst. Igjen - vær kreativ og leken i budskapet. Det vil skaffe deg verdifull oppmerksomhet. Og følgere.

Les også:Stories - Et digitalt bedriftsbesøk

4. X (tidl. Twitter)

X er en kanal, også kalt en mikrobloggingstjeneste, der du kan dele meninger med opp til 280 tegn per "tweet". Det er på langt nær det største sosiale mediet, men her er det absolutt mulig for bedrifter å gjøre seg synlige og få større trafikk til nettsiden sin. Både gjennom jevnlige oppdateringer og spredning av aktuelle nyheter (bloggartikler) som lenker til nettsiden eller bloggen din. Over 1,1 millioner profiler er registrert, og det er overvekt av menn (62%). 

Mange brukere liker å holde seg oppdatert på nyheter, sport, kultur og nesten hva det måtte være, gjennom korte meldinger fra følgere og ved å følge interessante emner, via emneknagger (#), også kalt hashtags. Det oppstår raskt stort engasjement og diskusjoner, og spesielt om innlegg likes og retweetes.

Utfordringen kan være å få følgere. Det kan du få ved å lage en utfyllende, optimalisert profil, som gjør at folk vil følge deg, samt at du tweeter ofte. Gjerne daglig, og helst flere ganger daglig.

Annonsering er også mulig på X (X/Twitter Ads), når du har opprettet en X-annonsekampanje. Her er det enkelt å treffe en segmentert målgruppe, og med gode annonser kan du fremme bedriftens profil, tweets, videoer osv. Som med Facebook, så setter du opp et daglig budsjett til annonseringen. 

Les også: Slik poster og deler du innlegg på X/Twitter 

5. Snapchat

Snapchat er en foto- og videodelingsapplikasjon, og har siden oppstart i 2011 hatt en rivende utvikling i form av funksjoner og antall brukere. Per andre kvartal 2019 er det registrert over 2,5 millioner profiler i Norge, hvorav av de fleste tilhører den yngre generasjonen, som er hyppige brukere og de som "snap'er" mest. Det er flest jenter som har profil på dette mediet.

I applikasjonen kan man sende bilder og korte videoer, eller såkalte snaps, og dele historier til et utvalg av mottakere. Disse kan ha en kort varighet før de slettes automatisk hos mottaker. Et stort utvalg av emojis, filtre, tekst og spesialeffekter kan du legge til snap'ene.

Snapchat brukes ofte i farta og mange bedrifter bruker denne kanalen til å vise hvem de er, gjerne med de ansatte i fokus. Bilder og videoer tas "live" og sendes enten til utvalgte mottakere eller til alle i såkalte stories. Innholdet til utvalgte mottakere forsvinner etter én visning, mens en "story" er tilgjengelig i 24 timer. 

En snap, eller en story kan du dele med de du er venner med, eller du kan velge å legge den ut i offentligheten.

Snapchat Ads

Flere og flere bedrifter registrerer seg på Snapchat, ettersom mulighetene for å synliggjøre seg for et stort publikum er blitt større og bedre. Det finnes et annonseverktøy, kalt Snapchat Ads, som gjør det enkelt å lage egne annonser. Først må du registrere en annonsekonto, eller Snap Ad Manager, og når alt er klart kan du lage annonser og kampanjer som du kan tilpasse til et utvalgt og passende publikum.

Les også: [Nybegynner]: Snapchat, hva er det? 

6. YouTube

Youtube illustrasjon

YouTube er verdens fremste videodelingsplattform, og verdens nest største søkemotor. I Norge har over 1,8 millioner profil, men månedlig er det over 3 millioner brukere som er innom. 

Kanalen ble kjøpt opp av Google i 2006, og innhold du legger ut her vil bli prioritert i søkemotoren. Det er noe å tenke på om du ønsker å være synlig.

Video er mer engasjerende og lettere å dele i forhold til rent tekstinnhold, og "alt mulig" kan legges ut på YouTube, men det er verdt å merke seg at den kan være en effektiv opplæringskanal. Du kan for eksempel produsere og laste opp webinar eller video, der man tar opp viktige temaer som gir verdifull og viktig informasjon til ditt publikum.

Og du kan selvfølgelig annonsere. Bruk kraften i videoer til å nå kundene, og du betaler kun for de som ser videoannonsen. Det er flere alternativer for annonsering. Per august 2019 kan du velge mellom videoannonser som varer fra 6 til 60 sekunder, og du kan ha annonser som kan hoppes over, eller som ikke er mulig å hoppe over. 

Les mer om hvordan du kan annonsere og hva du må betale for: YouTube som markedsføringskanal 

7. Pinterest

Pinterest - illustrasjonsbilde

Pinterest er også et nettsamfunn for deling av bilder og videoer, en slags digital korktavle. Den skiller seg fra de andre plattformene vi har omtalt her, og er nok ikke den kanalen som er hensiktsmessig for alle typer bedrifter å bruke.

Pinterest består av millioner av bilder innenfor forskjellige kategorier, som du scroller gjennom, sammenligner, og til slutt fester til din digitale korktavle, eller board. Et board brukes til å samle inspirasjon og idéer rundt et tema som interesserer deg. Dette nettsamfunnet er en veldig populær plattform for merkevarer med håndgripelige produkter, for eksempel mote og interiør.

Skal du bruke Pinterest i markedsføring må du tenke på at du må fenge øyet umiddelbart. Bildene må være av høy kvalitet og produktene du vil synliggjøre må se bra ut for at du skal få gode resultater.

Du kan lenke fra bildene dine til en relatert side eller blogg på din nettside. Slik kan publikum eller brukeren trykke seg inn på bildet for å få mer informasjon, eller kjøpe produktet du har avbildet. 

Det er også mulig å legge inn annonser i bildefeeden på Pinterest (Pinterest Ads), som vises til de som søker på et tema relatert til ditt produkt.  

Sorentio hjelper deg

Alle de sosiale mediene vi har omtalt i denne artikkelen, og mulighetene de gir deg som bedrift, kan være vanskelig å holde seg oppdatert på. Og ikke minst - vanskelig å administrere alt fra innholdsproduksjon til annonsering. De færreste bedrifter har verken tid eller kunnskap til å gjøre det, for det krever tross alt mye av begge deler. 

Har du funnet ut hvilke sosiale medier du bør være på etter å ha lest denne artikkelen? Eller vet du ikke hvordan du kommer igang? Dette er noe vi i Sorentio holder på med til daglig og som vi gjerne hjelper deg med, så la oss rett og slett være din eksterne markedsavdeling og gjøre jobben for deg!

Nedenfor kan du se en video med våre tre viktigste tips til hvordan du kan bruke sosiale medier til markedsføring.  

Kilde (statistikk): Ipsos

Trenger din bedrift hjelp til å bli synlig på sosiale medier? Vi i Sorentio hjelper deg gjerne med innhold og strategi! 


Herman Ekeberg

Skrevet av:

Herman Ekeberg

Tekstforfatter

900 46 526 // herman@sorentio.no