Følg oss på Facebook, så lærer du mer!


Du er her: Forside -> Markedsføring - > Stories - Et digitalt bedriftsbesøk


Stories - Et digitalt bedriftsbesøk

Publisert den 13.08.2019 av Karina Torbett

Derfor bør din bedrift bruke 24-timershistorier i digital markedsføring.



24-timershistorier, eller stories, er en mye brukt funksjon, som finnes på flere av de sosiale kanalene. Snapchat var først ute med funksjonen i 2013, men for å virkelig forstå konseptet må vi tilbake til Snapchat sin lansering i 2011.


Spontant og autentisk

Konseptet til Snapchat, som opprinnelig het Picaboo, var at man kunne sende bilder, meldinger og videoer, som kun ville være tilgjengelig for én visning og deretter forsvinne helt og for alltid. Dermed skulle utvekslingene være mer tilsvarende ansikt-til-ansikt interaksjon, hvor man ikke begrenser seg fordi det man deler blir lagret eller videreformidlet av mottakeren.


Siden innholdet ble slettet, ble terskelen for hva man delte lavere. Snapchat ble derfor kanalen for de spontane, autentiske (og for enkelte også intime), bilde-, tekst-, og videoutvekslingene, også kalt en snap. Mye har forandret seg siden den gang, men den opprinnelige karakteren til denne måten å dele på i sosiale medier, har blitt videreført til litt andre formater, som 24-timershistorien. 


LES OGSÅ: 10 tips til bruk av Snapchat


Et digitalt bedriftsbesøk

En story er på lik linje med en snap, kun tilgjengelig i en tidsbegrenset periode før den forsvinner. Forskjellen er at det man publiserer er tilgjengelig for et ubegrenset antall visninger innenfor 24 timer. Man kan dele innholdet med alle man er venn med, eller gjøre det helt åpent for offentligheten. I tillegg kan man legge flere bilder eller videoer etter hverandre, for å skape et narrativ. Funksjonen finnes ikke lenger bare på Snapchat, men har blitt adoptert av flere andre sosiale kanaler, som Instagram og Facebook.


Karakteren til innholdet har mange likhetstrekk med en snap. Innholdet er ofte av en impulsiv og «live» karakter, som viser et ekte innblikk i hva som skjer i øyeblikket. Mange bedrifter bruker 24-timershistorier til å gi omverdenen et autentisk, øyeblikkelig, og personlig innblikk i bedriften - eller et digitalt bedriftsbesøk, om du vil.


Innerste krets

Et annet viktig element ved 24-timershistorien, er at overgangen mellom innholdet til de forskjellige bedriftene og personene man følger er glidende. Det er ikke alltid så lett å merke forskjellen på private og bedrifter sine historier. Det betyr at kunden som klikket seg inn for å se hvordan bestevennen tilbragte lørdagskvelden, kan gli rett over i en flott presentasjon av dine ansatte eller ditt produkt. Dette kan være en fin mulighet til å komme inn i kundens innerste krets.


I tillegg blir bildene eller videoene din bedrift publiserer også vist i fullskjerm, noe som betyr at man har mottakerens uforstyrrede oppmerksomhet, i motsetning til nyhetsfeeden hvor det er flere elementer som konkurrerer om oppmerksomheten.


Ikke bortkastet tid

Skulle du synes at det er bortkastet å legge mye energi i innhold som kun er tilgjengelig i 24 timer? Det er nå mulig å lagre innholdet som et såkalt høydepunkt på Instagram, slik at det alltid vil være tilgjengelig for de som vil se det. Det er også svært vanlig å dele innhold i både nyhetsfeeden, og i 24-timershistorien samtidig, og på den måten få det beste av begge verdener.


Det er heller ikke nødvendig at innholdet bedriften din deler i 24-timershistorien er impulsivt og uredigert. Man kan fint laste opp eksisterende innhold hvis man ønsker det. Prøv allikevel å beholde den autentiske karakteren det hele startet med!



Trenger du hjelp til digital markedsføring og sosiale medier? Kontakt Sorentio her