Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > 7 tips for å lykkes med Linkedin


7 tips for å lykkes med Linkedin

Publisert den 10.09.2015 av Stian Tjervåg Fredriksen

Linkedin kan med fordel utnyttes både for deg og bedriften din.

Tips for Linkedin

Det er naturligvis viktig å posisjonere seg i nedgangstider. Men Linkedin er viktig at du vedlikeholder hele tiden.

Her er 7 tips for at du, som arbeidstaker, men også for at bedriften, skal lykkes bedre med Linkedin. Vi begynner med det mest elementære.


1. Profilbilde

Ja, det sier seg selv at du må ha et profilbilde og du må ha et hvor du ser best mulig ut. Men mange feiler her ved at de har tatt bilde på for stor avstand, har for mange forstyrrende elementer eller det er tatt i en arbeidssituasjon (for å vise at man jobber flittig?). Profilbildene er ganske små på Linkedin. Se derfor til at du tar bilde ganske nærme, slik at det viser godt. Unngå forstyrrelser i bakgrunnen, ha et naturlig ansiktsutrykk og smil verken for mye eller for lite. La det se seriøst ut.


2. Navn

Bruk ditt fulle navn. Verken mer eller mindre. Noen legger til mobilnummer eller e-postadresse i navnet slik at det skal være lett å ta kontakt. Unngå dette. Det virker rett og slett for desperat. Dessuten ødelegger du noe av mulighet til å søke deg opp på navnet ditt.


3. Tittel

I utgangspunktet hentes tittelen på profilen din, fra din siste (nåværende) stillingstittel. Men du kan endre denne til å være mer forståelig for de som besøker profilen din. Dette kan f.eks. være nyttig når du har en lang og/eller komplisert stillingstittel.


4. Erfaringer

List opp dine tidligere arbeidsplasser og beskriv oppgavene dine i de ulike stillingene. Har du hatt flere stillinger samme sted, vurderer du om du skal lage et eget punkt for hver stilling eller flere punkter. Flere punkter kan vise at du har hatt en stigning i karrieren, men det kan også se ut som du bytter jobb ofte. Vurder derfor hvor mye den nye og gamle stillingen sklir over i hverandre, og hvorvidt de kan ha tilnærmet samme beskrivelse eller ikke.

Det er også her du ser til at du ikke har "hull" i CV. Pass på at årstallene og datoene mellom de ulike stillingene flyter over i hverandre (så lenge de faktisk gjør det naturligvis).


5. Be om referanser

Referanser på profilen din er det mest verdifulle du kan ha. Her kan andre beskrive deg istedenfor at du beskriver deg selv. Du kan be andre om referanser, eller du kan skrive referanser til andre, så får du kanskje noen igjen?


6. Knytt nye kontakter

Linkedin handler om nettverk og å bygge nettverk. Jo, flere du har i ditt nettverk, jo, flere kan du nå ut til. Du bør allikevel til en viss grad være selektiv og kun knytte kontakt med de du faktisk kjenner eller har/ har hatt en forbindelse til. Dette kan f.eks. være noen du har vært i møte med, møtt på konferanse etc. Veksler du visittkort med noen, er det også naturlig at du sender en kontaktforespørsel på Linkedin.

Se gjerne gjennom kontaktene til forbindelsene dine på Linkedin. Kanskje er det noen du kjenner der som du kan sende en forespørsel til?


7. La nettverket lære deg og bedriften din å kjenne

Tradisjonelt knyttes mange tips om Linkedin seg opp mot å delta i diskusjonsforum, grupper og lage bedriftssider. Ja, bedriftsside må bedriften din ha. Men det er ikke disse punktene jeg selv har hatt størst suksess med på Linkedin. Det som har gitt meg og bedriftene jeg har jobbet i, størst effekt, er de små, hyppige statusoppdateringene. Stort sett har dette vært statusoppdateringer om hva jeg har jobbet med der og da. 


Eksempel:

- Sitter å jobber med søkemotoroptimalisering for en kunde i bilbransjen

- Annonsering på Facebook fungerer godt for medlemsorganisasjoner. Jobber med kunde nå som fikk 11 nye medlemmer via Facebook bare i går

- Analyse er viktig for å lykkes med digital markedsføring. Stikkord; Visninger, klikk og kontakthenvendelser per kanal

osv.

Hver og en av disse statusoppdateringene forteller ikke så mye, men de forteller litt. Hele tiden. Gradvis blir kontaktene mine mer kjent med meg og bedriften jeg jobber i. Det er dette som har gitt meg konkrete henvendelser og nesten hver gang jeg legger ut noe, får jeg en e-post eller telefon fra en av mine mange forbindelser.