Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > [Nybegynner]: Snapchat, hva er det?


[Nybegynner]: Snapchat, hva er det?

Publisert den 01.09.2016 av Beate Stavdal Riise

Er Snapchat bare noe som ungdommen driver med, eller kan det faktisk brukes i digital markedsføring? Vi i Sorentio gir deg en innføring i hva Snapchat er.

Snapchat kan brukes både privat, og som del av strategien for sosiale medier for bedrifter.

Hva er Snapchat?

Snapchat er et sosialt medie og en mobilapplikasjon som ble offisielt lagt ut i app-store i september 2011. Denne applikasjonen lar brukerne ta bilder eller korte videosnutter, som man kan redigere ved å tegne direkte på dem, legge på filter eller fylle med såkalte emojies (animasjoner). Disse bildene og videosnuttene kan enten sendes direkte til utvalgte mottakere, eller de kan legges ut som en “story”. Når man sender et bilde direkte til utvalgte mottakere, kan man også velge hvor lenge mottakeren kan se bildet, før det forsvinner fra innboksen. Det være seg 2-10 sekunder. Legger man det derimot ut via “My story”, vil det kunne spilles av så mange ganger dine følgere ønsker å se det. De bildene/ videoene du legger ut i "My story", samles til én story, og ligger tilgjengelig for følgerne dine i 24 timer.

Når man sender et bilde eller en video, kalles det å “snappe” eller å sende en “snap”.

 

Snapchat har i senere tid utviklet applikasjonen ytterligere. Man kan nå få muligheten til å spille av en snap på nytt, rett etter at man har spilt den av første gang. Man kan også bruke applikasjonen både til å chatte via tekst, videochatte og til å ringe.

 

Hvem kan bruke Snapchat?

Snapchat har satt en nedre aldersgrense på 13 år. Både privatpersoner og bedrifter har mulighet til å opprette en Snapchat-konto. Dersom man skal opprette en konto for en bedrift, må den som oppretter kontoen stå som ansvarlig for at dere overholder de vilkår for bruk som er satt av Snapchat.

 

Hva kan Snapchat brukes til?

Når det kommer til bruk av Snapchat, finnes det egentlig uendelige muligheter både for private og bedrifter. Som privatperson brukes nok Snapchat først og fremst som kommunikasjonsmiddel mot nærmeste familie, venner og bekjente. Noen bruker det til å dele komiske hverdagsøyeblikk, andre bruker det mer som en ren meldingstjeneste. Det er en lettvint og mindre seriøs måte å kommunisere med venner og familie på, og man trenger ikke å bruke for mye tid på å dele små øyeblikk med hverandre.

Trenger du tips til hvordan du kan bruke Snapchat som en del av markedsføringen? Her får du 10 tips fra oss.

 

For bedrifter, har man både mulighet til å drive merkevarebygging, holde kunder oppdatert på "livet bak kulissene”, eller man kan drive kampanjevirksomhet. Hva med å gi dine kunder noen “sneak peaks” på nye produkter som er på vei? Eller vise frem nye bruksområder på produktene dere selger?


Fikk du lyst til å prøve ut Snapchat? Her får du vår steg-for-steg-guide til hvordan du registrerer deg.