Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > [Nybegynner] Opprett Instagram bedriftsprofil


[Nybegynner] Opprett Instagram bedriftsprofil

Publisert den 07.09.2020 av Maria Mostrøm Gulbrandsen

Så enkelt oppretter du en Instagram-konto for din bedrift.


 

60 % av Norges befolkning har i dag konto på bildedelingstjenesten Instragram. Aller flest er i aldersgruppen 18-29 år, deretter 30-39 år, ifølge Ipsos.

 

På Instagram kan man følge kjente eller ukjente personer, bedrifter eller hashtagger. Sistnevnte blir kalt emneknagg på norsk, og brukes for å knytte bildene/videoene som postes opp mot temaer, slik at de lettere skal kunne søkes opp av brukerne. 

Instagram har blitt en ypperlig plattform for bedrifter til å markedsføre seg, både gjennom bilder, videoer og stories. Er ikke din bedrift registrert der, er det noe som absolutt må vurderes. Og om bedriften allerede har en konto, men ikke  så mye skjer på den, så er det på tide å legge en strategi for å bli synlig for potensielle kunder.

Les også:
 Slik bruker du Instagram for å markedsføre din bedrift


 

Slik oppretter du en Instagram bedriftsprofil

1. Last ned appen i App Store eller Google Play.

 

2. Trykk «Registrer» og velg en e-post som ikke tidligere er brukt til å opprette en Instagram-konto med. 

 

3. Skriv inn fullt navn på bedriften, passord (et som kan deles med flere i bedriften) og velg et profilbilde.

 

4. Velg brukernavn. Forhåpentligvis er ikke navnet til bedriften tatt, men dersom det skulle være tilfelle må du være litt kreativ, da det ikke er mulig at flere kontoer heter det samme på Instagram.

 

5. Nå er profilen din klar til bruk, men for at du skal kunne ta i bruk alle fordelene med en bedriftsprofil må den konverteres. Dette gjør du ved å gå til profilen din, trykke på hamburgermenyen opp til høyre (tre streker) deretter på «Innstillinger» (tannhjulet nederst til høyre), og velge «Bytt til bedriftsprofil».

 

6. Det som skjer nå er at du knytter Instagram-kontoen sammen med Facebook-siden til bedriften. Dette er for å gjøre det lettere å bruke alle de tilgjengelige egenskapene på businessplattformen.

 

7. Legg inn e-post, telefonnummer og adresse.

 

8. Post i vei!

 

Har du en personlig Instagram-konto kan du ta en snarvei med å gå inn på profilen din, trykke på hamburgermenyen (tre streker oppe til høyre), gå til «Innstillinger» (tannhjul nede til høyre) og velge «Opprett en bedriftsprofil», deretter følge steg 6-8. 



PRØV VÅRT SMARTE VERKTØY: Skriv fengende bildetekster på Instagram 

 

 

Slik endrer du en vanlig Instagram-konto til en bedriftsprofil

1. Gå til din profil.

 

2. Trykk på hamburgermenyen opp til høyre (tre streker) deretter på «Innstillinger» (tannhjulet nederst til høyre) og gå til «Konto».

 

3. Velg «Bytt til bedriftsprofil».

 

4. Knytt Instagram-kontoen opp mot Facebook-siden til bedriften. Dette er for å gjøre det lettere å bruke alle de tilgjengelige egenskapene på businessplattformen.

 

 

Hva kan du gjøre med en Instagram bedriftsprofil?

Ved å opprette en bedriftsprofil får du muligheten til å legge til flere detaljer om bedriften din, som f.eks. åpningstider, adresse, e-post og telefonnummer. Det er også et krav med bedriftsprofil for å kunne promotere innlegg. 

 

I tillegg til å se antall likes og kommentarer, får du også tilgang til statistikk fra innleggene og historiene du poster under «Innsikt». Her får du blant annet vite:

 

- hvor mange som har sett de ulike innleggene dine (og hvor stor prosent av de som ikke er blant følgerne dine) 
- hvor innlegget ble oppdaget (f.eks. nyhetsfeed, profil, emneknagger) 
- hvor mange handlinger som er utført av de som så innlegget (f.eks. hvor mange som har besøkt profilen din) 
- hvem følgerne dine er og når de er aktive (noe som gir et godt innblikk i når det er smartest å publisere innlegg)


  


Med Instagram bedriftsprofil får du tilgang til mye informasjon om innleggene du deler og promoterer. Dette er nyttig statistikk du kan bruke videre til å bygge opp din bedriftsprofil. 

 

 

Vil du lære mer om hvordan du bruker Instagram i markedsføringen av din bedrift? Se Instagram-seksjonen i Sorentio sin opplæringsportal!


Maria Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Partner og innholdsprodusent

415 04 137 // maria@sorentio.no