Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Søkemotoroptimalisering eller søkemotorannonsering?


Søkemotoroptimalisering eller søkemotorannonsering?

Publisert den 15.11.2015 av Stian Tjervåg Fredriksen

Skal man satse på begge deler?

Google-adwords

I søkeresultatet til Google, finner du både ordinære søkeresultater hvor plasseringene ikke koster noe og annonser som man betaler for. I det vanlige søkeresultatet har Google omlag 200 forskjellige kriterier som avgjør rangeringen. Dette går blant annet på webadressen din, firmanavnet ditt, hvordan nettsiden din er programmert og annet innhold. Her konkurrerer du både med nettaviser, kataloger, bloggere og dine seriøse konkurrenter. Å komme øverst her, kan ta lang tid og har ingen garantier. Legger du ned mye arbeid og allikevel havner på side 2, er alt arbeidet tilnærmet bortkastet. Men selv å havne godt opp på førstesiden, kan være lite effektivt fordi det fortsatt ligger noen over deg.


Med annonseringen er det en enklere rangeringsmodell. Omlag 50% av rangeringen avgjøres av hvor mye man er villig til å betale (per klikk) og de resterende 50% avgjøres av relevans. Med relevans, mens relevansen mellom søkeordet, annonseteksten, nettsiden din og ikke minst hvor mange som klikker på annonsen din. Man skal ikke undervurdere dette arbeidet. Selv etter 10 års erfaring, lærer vi stadig noe nytt om denne type annonsering og markedet for søk, endrer seg stadig.


De fleste av kundene våre som benytter annonsering på Google, kommer også høyt opp på det organiske søkefeltet. De velger allikevel å annonsere, både for å ha to oppføringer i søkeresultatet, men også for å sikre seg tilstedeværelse. Vi analyserer hele tiden hva som fungerer best og skulle det vises seg at kunden vår kommer best ut med kun plasseringen i organisk søk, prioriterer vi heller andre søkeord i annonseringen. De fleste bedrifter har mange søkeord som er aktuelle og vi prioriterer alltid de som gir best effekt.

Ønsker du å vite mer om annonseringen vi gjør for din bedrift eller har dere ikke testet dette ennå? Du kommer i kontakt med oss her: https://sorentio.no/kontakt/