Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Søkemotoroptimalisering eller søkemotorannonsering?


Søkemotoroptimalisering eller søkemotorannonsering?

Hva er egentlig forskjellen på søkemotoroptimalisering og søkemotorannonsering? Og hva bør du satse på?

Google-adwords

I søkeresultatet til Google finner du både ordinære søkeresultater hvor plasseringene ikke koster noe (det blå feltet på bildet over), og annonser som man betaler for (de røde feltene på bildet over)

Her skal vi vise deg forskjellen på de to, og hva du bør gjøre for at din bedrift skal være synlig i søkefeltet. 

God søkemotoroptimalisering gir god organisk synlighet

I det vanlige søkeresultatet har Google, som vi kaller organiske treff, har Google om lag 200 forskjellige kriterier som avgjør hvilke nettsider som får hvilke plasseringer. De fleste av disse er hemmelige, og i stadig endring. Men det vi vet er at blant annet webadressen din, firmanavnet ditt, hvordan nettsiden din er programmert og innholdet på nettsiden spiller en rolle.  

Her konkurrerer du både med nettaviser, kataloger, bloggere og dine seriøse konkurrenter. 

Den mest effektive måten å rangere høyt i organisk søk i Google er strategisk søkemotoroptimalisering av teksten på nettsiden, i tillegg til å skrive bloggartikler om relevante temaer. 

Les mer: Slik får du mer organisk trafikk til nettsiden med bedriftsblogg

Havn øverst i søkeresultatet med søkeordsannonsering

Å komme øverst i det organiske søkefeltet kan ta lang tid og har ingen garantier. Legger du ned mye arbeid og allikevel havner på side 2 er alt arbeidet tilnærmet bortkastet. Selv å havne godt opp på førstesiden kan være lite effektivt fordi det fortsatt ligger noen over deg, nemlig dem som har søkeordsannonsering.

Med søkeordsannonseringen er det en enklere rangeringsmodell. Om lag 50% av rangeringen avgjøres av hvor mye man er villig til å betale (per klikk) og de resterende 50% avgjøres av relevans.

Med relevans, menes relevansen mellom søkeordet, annonseteksten, nettsiden din og ikke minst hvor mange som klikker på annonsen din. Man skal ikke undervurdere dette arbeidet. Selv etter 10 års erfaring, lærer vi stadig noe nytt om denne type annonsering og markedet for søk endrer seg stadig.

Les også: Derfor er Google den viktigste markedsføringskanalen din

Ja, takk til både søkemotoroptimalisering og søkeordsannonsering

De fleste av kundene våre som benytter søkeordsannonsering på Google, kommer også høyt opp på det organiske søkefeltet. De velger allikevel å annonsere, både for å ha to oppføringer i søkeresultatet, men også for å sikre seg tilstedeværelse.

Vi i Sorentio administrerer søkeordsannonsering til bedrifter innen en rekke bransjer. Vi er sertifisert Google Partner, dette sikrer våre kunder ekspertisen som trengs for å optimalisere kampanjene dine og levere gode resultater.

Tenker du søkeordsannonsering kan være noe for din bedrift? Her kan du lese mer om hvordan annonsering i Google fungerer, og hva din bedrift kan få i startbonus!


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 15.11.2015.

Sist oppdatert: 11.12.2022.