Du er her: Forside -> - - > Mer organisk trafikk til nettsiden? Start bedriftsblogg


Mer organisk trafikk til nettsiden? Start bedriftsblogg

Det er flere måter å få økt organiske synlighet i søkemotorene, men bedriftsblogg er kanskje den beste!

Når noen gjør et søk på Google dukker det opp to typer resultater. 

  • Øverst kommer annonsene, altså resultater fra nettsider som byr på det eller de søkeordene du har skrevet inn i søkefeltet. 
  • Deretter kommer det som kalles organiske søk. Dette er resultater som Google mener gir svar på det du ønsker å få vite. 

 Det er den siste varianten vi skal fordype oss i i dette blogginnlegget.  

Skriv blogginnlegg som løser problemer

Når en person googler er det som regel for å finne svar på et spørmål eller en løsning på et problem de har. For deg som bedrift er dette din gylne sjanse til å fange oppmerksomheten til denne personen. 

Ved å skrive blogginnlegg om hva dine produkter eller tjenester kan gjøre for folk, kan du vise frem kompetansen i bedriften din på en helt ny måte. 

For hvert blogginnlegg du skriver får du en ny sjanse til å bli funnet, lenka til fra andre og delt i f.eks. sosiale medier, som igjen gir økt trafikk til nettsiden din. Ved å legge til strategiske tilbud om sjekklister, guider, e-bøker eller annet verdifullt innhold er veien fra tilfeldige googlere til kvalifiserte leads kort. 

Dette vil hjelpe din bedrift med å skille seg ut i bransjen og fremstå som eksperter på deres felt. Du bygger troverdighet som igjen vil gjøre det lettere for potensielle kunder å velge din bedrift.  

Her har du et eksempel fra Sorentio-bloggen. Dette er et av de blogginnleggene vi får mest organisk trafikk på: Slik poster og deler du innlegg på Facebook  

Økt organisk synlighet med blogg

Under ser du nettstedstrafikken til en av våre kunder. Klarer du gjette når denne bedriften publiserte sitt første blogginnlegg?  

Ganske riktig, høsten 2019. Ved å lage relativt få, men veldig relevante, blogginnlegg har denne bedriften i 2019 økt den organiske trafikken med nærmere 200 %, sammenlignet med året før da de ikke laget blogginnlegg.

For å finne de riktige temaene har bedriften her vært med i idéprosessen og funnet frem til spørsmål de ofte får fra sine kunder. Sammen med en teknisk god bloggplattform, samt søkemotoroptimalisert innhold har dette skutt fart i den organiske trafikken for denne kunden.

Relatert artikkel:
Se hvordan bloggmarkedsføring har generert organisk trafikk til VestlandsHus.

Dette favoriserer Google 

Så, hva skal egentlig til for å havne langt oppe i søkeresultatet i Google? Det finnes faktisk over 200 kriterier som Google rangerer søkeresultatene etter. Kriteriene som benyttes endres sjelden, men vektlegging av kriteriene derimot, endres ofte. 

Ingen vet hva alle 200 kriteriene handler om, men noe er kjent. Deriblant at innholdet har korrekt språk og oppfattes som relevant og presist.

Alt du publiserer på nettsiden din påvirker rangeringen. Tekst, bilder og video må gi mening for den som besøker nettsiden din. Ikke legg ut et bilde som heter DSC01922.jpg. Hvordan skal Google klare å forstå hva det bildet inneholder?  

 

Hvor viktig er plassering i et googlesøk?

Nesten 32 % av klikkene i et organisk søk går til siden som ligger på førsteplass, ifølge Backlinko som har analysert 5 millioner googlsøk. Dette er ti ganger så mange klikk som siden på 10. plass. 

Ved å ta i bruk Google Analytics kan du få oversikt over hvilken plassering de ulike blogginnleggene dine har på ulike søkeord og søkefraser. Dukker innlegget ditt opp på side 2 i Google vil det trolig nesten ikke generere noe organisk trafikk. Innad på første side er det også store individuelle forskjeller på på hvor mange som klikker på sidene som havner på de ulike listeplassene. Det kan være mye å hente på å klare å rykke opp et hakk eller to (eller tre eller fire). 

Hvordan du skal få til nettopp det? Her kan du lese mer om hva som skal til for å rangere høyt i Google sitt søkeresultat.

Har du lyst å få mer organisk trafikk til din nettside eller nettbutikk? Vi kan hjelpe både med ideer, innhold og bloggplattform. Våre medarbeider er klare til dyst, så det er bare å slå på tråden. 


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no