Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Slik skriver du en søkemotoroptimalisert tekst


Slik skriver du en søkemotoroptimalisert tekst

Innholdet på nettsiden din kan løfte den høyere opp i søkemotorenes lister.

Å skrive søkemotoroptimaliserte tekster på ditt nettsted er viktig for at Google skal rangere din bedrift høyere i søk.

God tekst er viktig dersom du vil tilrettelegge for at nettsiden din skal rangere høyt opp på førstesiden i en søkemotor. Bruk et tydelig språk, unngå fremmedord og fokuser på gode avsnitt og overskrifter.  

Tittel, undertitler og metabeskrivelse

Bruk en enkel og forklarende tittel der viktige nøkkelord kommer først. En tittel som tydelig viser hva teksten handler om, gjør at både leseren og Google slipper å lure på det. Prøv å holde tittellengden på mindre enn 55 tegn. Da er du sikker på at den blir vist i sin helhet av søkemotorene. Det som står i tittelen blir også prioritert høyt når Google gjør en helhetsvurdering av innholdet. Bruk gjerne undertitler (h2, h3 osv). Da blir teksten mer oversiktlig for leserene dine, og for Google. 

Metabeskrivelsen bør være på maks 155 tegn inkludert mellomrom, og den kan gjerne inneholde nøkkelord. Metabeskrivelsen er den teksten som står plassert under overskriften i søket. Beskriv hva teksten handler om på en måte som gjør at brukeren får lyst til å klikke seg inn på siden.

Brødtekst

Brødteksten må ha et konsekvent språk og ordbruk. Fokuser på å skrive mest mulig leservennlig, og tilpass innholdet til det brukere vil søke etter. Ikke bruk mange ulike ord som betyr det samme, men velg deg ut et nøkkelord som blir en rød tråd i teksten. Pass likevel på at bruken av nøkkelord ikke fører til at innholdet oppleves som kunstig. Google og andre søkemotorer leter alltid etter de mest relevante sidene, og legger stor vekt på at innholdet er rettet mot mennesker. 

Punktlister, store bilder, og sitater er med på å gjøre innholdet mer attraktivt. Dersom leserne blir på siden fremfor å finne andre treff, vil Google rangere innholdet høyere.

Bilder

Google liker at artikler har bilder. Bildene bør være optimalisert for alle type skjermstørrelser, og være i et format som ikke går på bekostning av lastetiden. Alle bilder skal ha en alternativ-tekst, som er kort og beskrivende for hva man ser på bildet (husk nøkkelord). Alternativ-tekst er teksten som vises for brukere med synsbegrensninger og som kan leses av skjermlesere. Google har svært høy prioritet på alternativ-tekst på grunn av deres fokus på universell utforming. Husk også å gi bildene dine forståelige navn, det er trolig ingen som søker på navn som IMG 37512.

Sosiale medier og spredning

Legg til rette for deling av innholdet i sosiale medier. Dersom leserne dine deler innholdet i sosiale medier, vil det hjelpe deg med å vinne terreng hos søkemotorene. Bruk også sosiale nettverk til å spre innholdet ditt. Er det godt nok vil det spres videre.

Lag lenker til andre nettsteder

Bruk relevante lenker til andre ressurser og kilder, og dersom du kan, be dem gjerne om å lenke til din side. Siden Google sjekker hvor mange som linker til og leser innholdet ditt for å å sikre at innholdet på nettsiden din er relevant kan man gjøre hverandre bedre.  

Trenger du hjelp til å forfatte en god tekst? Kontakt Maria eller Linn, eller bruk kontaktskjemaet på nettsiden!


Herman Ekeberg

Skrevet av:

Herman Ekeberg

Tekstforfatter

900 46 526 // herman@sorentio.no