Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?


Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?

Publisert den 03.11.2015 av Stian Tjervåg Fredriksen

På begynnelsen av 2000-tallet, var nettkatalogen den viktigste markedsføringskanalen.

I riktig gamle dager, i digital målestokk, var papirkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. På 90-tallet skiftet mange bedrifter navn til A1 Elektrikker, A1 Kjøreskole, A1 Verksted osv. for å komme øverst i papirkatalogen.

Markedsføringsmix

Utover 2000-tallet ble søk på internett mye mer vanlig. Google ble stiftet i 1998, og kjempet lenge med mange andre søkemotorer om å bli størst. I 2004 ble google.no lansert, og nå gjøres det over 50 millioner (!) søk bare i Norge (!!) hvert døgn (!!!). Det kan knapt nok beskrives med nok utropstegn hvor mye vi “Googler”.

Det finnes kanskje noen TV-kanaler som en gang i mellom klarer å nå ut til like mange mennesker, men vi må ikke glemme hvilket modus den som “Googler” befinner seg i. Vedkommende har, i sitt eget hode, bestemt seg for at vedkommende ønsker å finne mer informasjon om noe. Da sier det seg selv at det å være tilstede på den plassen kunden leter etter varer og tjenester bedriften din leverer, er langt viktigere enn å ha en TV-reklame som vises til passive konsumenter. Man skal naturligvis ikke undervurdere verken TV-reklame, bannerannonser digitalt eller analogt, men førsteprioriteringen bør være der hvor kunden leter etter deg.

Vil du komme i gang med annonsering på Google eller bli bedre synlig i søkemotoren? Slik kommer du i kontakt med Sorentio.