Skrevet av:
Maria Mostrøm Gulbrandsen
Tekstforfatter / Partner
415 04 137 // maria@sorentio.no
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Hva du bør og ikke bør gjøre når du poster på LinkedIn
Slik spiller du på lag med algoritmene til LinkedIn i 2023.
Hva er det egentlig som fungerer best på LinkedIn nå? Og hvordan kan jeg få LinkedIn-postene mine til å nå ut til flere?
Har du også stilt deg selv disse spørsmålene? Da er det bare å lese videre. Vi har fått hjelp av LinkedIn-treneren Fredrik Fornes til å gi oss et innblikk i hvordan vi kan spille på lag med algoritmene og nå ut til flere personer på LinkedIn med våre poster.
- Alt handler om å lage godt innhold som folk engasjerer seg i. Men det gir deg også en stor fordel å vite litt om hvordan algoritmene fungerer, slik at du ikke går i de klassiske fellene som mange gjør, forklarer Fredrik.
På sin egen LinkedIn-profil deler Fredrik ukentlige tips om hvordan du kan få økt synlighet på LinkedIn under emneknaggen #UkensLinkedInTips.
Han forteller at det som skjer når du poster et innlegg på LinkedIn, er at det først blir testet på 10 % av nettverket ditt i løpet av de to første timene.
- Da vil LinkedIn se på blant annet antall likes og kommentarer, hvor mange som har engasjert seg ved å trykke på «se mer» og hvor lang tid folk har brukt på posten din.
Hvordan innlegget gjør det de to første timene vil avgjøre den videre spredningen.
- Når de to første timene er helt avgjørende for innlegget ditt, er det spesielt viktig å tenke over når du poster noe på LinkedIn. Data viser at det, globalt sett, er mest engasjement på plattformen fra tirsdag til torsdag mellom 08.00 og 11.00, forklarer Fredrik.
Les også: LinkedIn-ekspert: - Slik bør du sette opp din personlige LinkedIn-profil
Etter å ha jobbet strategisk med LinkedIn i to år, har Fredrik kommet frem til en liste med «do's» og «don'ts» når det gjelder publisering på LinkedIn.
- Det første du trenger er en god hook, noe som får folk til å stoppe opp og bli interessert. Gjerne 2-4 linjer som gjør at folk ønsker å trykke «se mer» for å få lese hele teksten. Dette gir LinkedIn et sterkt signal om at det du poster er noe folk ønsker å lese, forklarer Fredrik.
Teksten på LinkedIn-posten mener Fredrik ideelt sett bør være rundt 1500-1800 tegn. Emojies gjør at folk lettere stopper opp, men du bør ikke bruke for mange. Hahstags bør holdes til mellom 3-5, og samles i bunnen av teksten.
- Det kan være lurt å lage din egen hashtag, da det kan gi posten en «double impact» ved at folk ser posten både fordi de følger deg og fordi de følger hashtaggen, noe som igjen gir to signal til algoritmene, forklarer Fredrik.
Han sier videre at teksten bør avsluttes med et såkalt «mic drop moment», altså at du avslutter med noe som slår folk litt i magen.
- Dette kan ha mye å si for hvordan engasjementet rundt posten blir.
Les mer: 5 tips fra en som har solgt for 3,5 mill. på LinkedIn
For å oppnå engasjement rundt innholdet ditt på LinkedIn er det også viktig at du engasjerer deg i andres innhold.
- Du bør engasjere deg i innholdet til dem du ønsker at skal se ditt innhold. Private meldinger rangeres høyest av algoritmene, deretter kommer kommentarer. En kommentar har tilsvarende verdi som 7 likes, så det er viktig å legge opp til diskusjon og samtale rundt postene dine, forklarer Fredrik.
En måte å få til dette er ved å tagge andre i posten din. Men her er det noen faktorer det er viktig å være klar over.
- Ikke tag folk i kommentarfeltet, men i selve posten. Dersom de du tagger ikke svarer, vil du straffes. Tagger du for mange, og flere ikke svarer, kan du risikere at innlegget merkes som spam. Tenk derfor over hvem du tagger, og hvor mange, sier Fredrik.
Les også: Jobber du med å bygge nettverk på LinkedIn? Da bør du sjekke om du også gjør denne tabben!
På LinkedIn-treneren sin liste med «don'ts», finner du mange gode tips du bør ha i bakhodet når du skal poste innlegg på LinkedIn.
Gjør du noe av det som står på lista over «don'ts» vil LinkedIn i verste fall kutte ned på spredningen av innlegget ditt.
Ønsker du at de ansatte skal ta i bruk sine personlige profiler for å markedsføre bedriften? Her kan du lese mer om vårt LinkedIn-kurs for ansatte.