Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Bygge nettverk på LinkedIn: Gjør du også denne tabben?


Bygge nettverk på LinkedIn: Gjør du også denne tabben?

Nettverket ditt er det viktigste verktøyet du har når du skal nå dine mål og skape resultater på LinkedIn. Men mange holdes igjen av en gammel myte.

Christoffer Bertilsson i LinkedKurs mener det er helt naturlig å også være digitale i måten vi bygger nettverk på. Her får du hans beste råd til hvordan du skal gå frem. 

 

Bare for å avklare det først som sist: Ja, du kan legge til personer du ikke kjenner på LinkedIn. Du må bare gjøre det på riktig måte.

 

Hvem bør du knytte kontakt med på LinkedIn?

- Mange tenker de ikke kan legge til folk de ikke kjenner, men slik er det ikke, forteller Christoffer Bertilsson i LinkedKurs.

 

LinkedIn-eksperten, som også går under navnet Mr. LinkedIn, har hjulpet over 1000 personer bygge opp sin profil på det sosiale mediet, og deler her suksessoppskriften på hvordan man skal gå fram når man skal bygge sitt nettverk på LinkedIn.

 

- Vi lever i en digital hverdag, så hvorfor skal ikke nettverkinga også være digital? spør Christoffer.

 

Han mener det er helt naturlig, og ikke minst nødvendig, å knytte kontakt med personer du ikke kjenner på LinkedIn. Hvem du bør legge til i nettverket ditt, avhenger av hva målet ditt med LinkedIn er.

 

Les mer om hvordan du finner ditt mål på LinkedIn og hvordan du bygger opp profilen din rundt dette her. 


- Du må knytte kontakt med de personene du trenger for å nå dine mål, altså en relevant målgruppe, forklarer LinkedIn-eksperten.

 

Hvordan knytte kontakt med ukjente på LinkedIn?

Når du spør om å få legge til noen i nettverket ditt, får du mulighet til å sende vedkommende en personlig melding. Her er det tre viktige elementer som bør være på plass, ifølge LinkedIn-eksperten: personalisering, kontekst og «vinn-vinn».

 

- Bruk navnet til vedkommende. Fortell hvorfor du ønsker å knytte kontakt. Om du har verdifullt innhold som kan være av nytte for vedkommende, f.eks. en bloggpost om tips knyttet til et tema du ser vedkommende er opptatt av, kan du legge det til i meldingen, men du må for all del ikke prøve selge noe i invitasjonen, sier Christoffer.

 

Et tredje moment, som i stor grad er avgjørende for om du oppnår suksess med nettverksbygginga, er å vise engasjement. Vis at du er interessert i vedkommende ved å engasjere deg i innholdet han eller hun har lagt ut i form av likerklikk og kommentarer.

 

Nybegynner på LinkedIn? Slik poster og deler du innlegg steg for steg.


Hvor stort bør LinkedIn-nettverket ditt være?

Som ved så mange andre områder i livet, er det ikke størrelsen det kommer an på.

 

- Det er helt klart at kvalitet trumfer kvantitet. Du kan ha mer suksess med 50 av de riktige folka i nettverket ditt, enn tusenvis av ikke-relevante personer, sier Christoffer. 


Men når det er sagt er 1500 et tall Christoffer har merket seg gjennom de mange profilene han har bygget opp gjennom de siste årene.

 

- For å få god rekkevidde og godt engasjement på nivå med en tankeleder eller influencer, er rundt 1500 personer et godt antall å ha i sitt nettverk, mener LinkedIn-eksperten.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan nå ut til flest mulig med det du deler på LinkedIn? Les mer om hvordan algoritmen fungerer akkurat nå. 

 


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no