Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > 5 tips fra en som har solgt for 3,5 mill. via LinkedIn


5 tips fra en som har solgt for 3,5 mill. via LinkedIn

Slik kan du gjøre LinkedIn til en av dine viktigste salgskanaler via social selling.

 

Fredrik Fornes postet sitt første innlegg på LinkedIn i august 2020. Siden den tid har han forsket på hva som skal til for å lykkes på LinkedIn, og delt med sine følgere underveis.

I dag har han over 6 500 000 visninger av sine innlegg. Totalt sier han at aktiviteten hans på LinkedIn har gitt ham 3,5 millioner i salg.

- Enkelt forklart har jeg oppnådd dette med «ikke-selgende salg». Fokuset mitt har vært på å skape genuine samtaler om de områdene jeg har valgt å dele kunnskap om, forklarer Fredrik.

Social selling via LinkedIn

Strategien Fredrik benytter på LinkedIn kalles social selling. Målet er å komme i kontakt med og skape en relasjon til andre mennesker, slik du og din bedrift blir et naturlig førstevalg når noen får et behov for varer eller tjenester din bedrift leverer.

- Det personlige er kjempeviktig når du skal markedsføre deg og din bedrift på LinkedIn.

Det er ikke naturlig for oss mennesker å kommunisere med bedrifter, derfor er første bud å aktivt ta i bruk din personlige profil, forklarer Fredrik.

Personlige profiler på LinkedIn får ifølge Fredrik 8 ganger mer engasjement enn en bedriftsprofil. I tillegg er det ikke mer enn 4 % av LinkedIn sine medlemmer som publiserer innhold, noe som betyr at det er gode sjanser for å bli lagt merke til.

- Personer liker å gjøre business med personer de «like, know and trust». Så er du i en bransje hvor du har mange konkurrenter som leverer samme varer eller tjenester, er det desto viktigere å skille seg ut og klare å skape et forhold til potensielle kunder, sier Fredrik.

Les mer: Ikke kommet helt i gang med LinkedIn enda? Slik bør du sette opp din personlige LinkedIn-profil.

Hvordan finne ut hva du skal dele på LinkedIn?

For mange kan det være vanskelig å finne ut av hva de skal dele på LinkedIn. Fredrik sitt råd er å sette seg ned og svare på følgende spørsmål:

Hva 2-3 temaer har du lyst å bli kjent som en viktig stemme rundt?

Hva er dine tre viktigste personlige verdier?

Hva er grunnen til at du gjør deg synlig?

Hvem snakker du til?

- Ved å svare på disse spørsmålene får du et bedre bilde på hva det er du kan og bør dele på LinkedIn. Personlig deler jeg kunnskap om både LinkedIn, rekruttering og arbeidskultur, noe som gir et totalbilde av hvem jeg er som person. Mitt mål er rekruttering, salg og merkevarebygging, sier Fredrik.

LinkedIn-post med over 10.000 likes og 460.000 visninger

Noe som er viktig å ha i bakhodet når du skal dele innhold på LinkedIn, er det som kalles 95/5 %-regelen. Denne sier at 95 % av de du treffer på LinkedIn ikke er i kjøpsmodus, mens bare 5 % er i kjøpsmodus.

- Ironisk nok er 95 % av alt innholdet som lages av den selgende eller konverterende typen. Det er dette du kan gjøre noe med ved å bruke social selling, forklarer Fredrik.

Han mener derfor at innlegg om kampanjeprodukter, gode kvartalsrapporter eller nye kunder du er stolt av burde legges bort til fordel for noe helt annet.

- De du treffer på LinkedIn bryr seg bare om én ting, nemlig seg selv. Derfor må du lage innleggene dine på en måte som gjør at de kan relatere innholdet til seg selv og sin hverdag, sier Fredrik.

Det innlegget som har fått mest engasjement på hans konto handler om personlighetstypene introvert og ekstrovert, og hvor undervurdert de introverte arbeidstakerne er.

Innlegget har tydeligvis truffet en nerve blant LinkedIn-medlemmene, for posten har fått hele 548 kommentarer, 202 repostinger, 10.035 likes og over 460.000 visninger.

Les også: Bygge nettverk på LinkedIn: Gjør du også denne tabben?

Test din egen LinkedIn-profil

Dersom du lurer på hvordan du ligger an når det kommer til social selling på LinkedIn, er det faktisk mulig å teste dette.

LinkedIn har laget en egen kalkulator som gir deg en SSI-score basert blant annet på hvordan profilen din er satt opp, i tillegg til hva du foretar deg på LinkedIn i forhold til å bygge nettverk og engasjere deg.

- Skalaen går fra 0-100, men 100 er ikke reelt å klare å oppnå. Jeg vil si at du bør ligge rundt 60-65. Klarer du å være over 65 vil LinkedIn gi deg en ekstra boost i form av økt rekkevidde på postene dine, forklarer Fredrik.

Oppsummering: Fredriks 5 LinkedIn-tips

  • Det er ikke naturlig for oss mennesker å kommunisere med bedrifter, de ansatte i bedriften bør derfor bruke sine personlige profil aktivt.
  • Fokuser på «ikke-selgende salg» og legg til rette for samtaler og diskusjoner i dine LinkedIn-poster. Puss heller opp LinkedIn-profilen din og bruk den som butikkvinduet ditt. Der kan du selge - ikke i innholdet.
  • Skriv på en måte som gjør at leserne kan relatere innholdet til seg selv og sin hverdag.
  • Få oversikt over hva du bør skrive om, svar på de 4 spørsmålene i teksten over.
  • Bruk denne siden aktivt til å teste din egen social selling index på LinkedIn.

 

Er du klar for ta din LinkedIn-aktivitet til et høyere nivå? Her kan du lese mer om hvordan du spiller på lag med LinkedIn sine algoritmer og får økt spredningen av postene dine. 


Maria Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Innholdsrådgiver / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no