Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > LinkedIn-ekspert: Dette må du gjøre med profilen din


LinkedIn-ekspert: Dette må du gjøre med profilen din

4 konkrete tips til hvordan du kan optimalisere din LinkedIn-profil.

Christoffer Bertilsson i LinkedKurs jobber med å bygge opp profiler på LinkedIn og kurse bedrifter og privatpersoner i hvordan man skal klare å få utnyttet potensialet som ligger i det sosiale mediet. 

LinkedIn startet som en digital CV-database, men er i dag så mye, mye mer. Uansett om du bruker LinkedIn aktivt til å søke ny jobb eller ikke bør du bygge opp din profil slik at den skaper interesse.  

 

Det unike med LinkedIn

LinkedIn-ekspert Christoffer Bertilsson, som også går under navnet Mr. LinkedIn, har de siste fire årene spesialisert seg innen den sosiale plattformen og hjulpet over 1000 personer med å bygge opp sin LinkedIn-profil via LinkedKurs.  

- Uansett hvilke mennesker du ønsker å nå, finner du dem på LinkedIn. Dette gjør LinkedIn til noe helt unikt, sammenlignet med andre sosiale medieplattformer som Facebook og Instagram, sier Christoffer. 

LinkedIn er også rangert som det sosiale mediet vi har størst tillit til, noe som er med på å underbygge de unike kvalitetene. 

 

Nybegynner på LinkedIn? Vi viser deg hvordan du poster og deler innlegg, steg for steg! 

 

4 steg til en bedre LinkedIn-profil

Før du starter å oppgradere LinkedIn-profilen din, bør du ta en runde med deg selv og gjøre klart hva målet ditt er. Hva ønsker du å få ut av din aktivitet på LinkedIn? Ny jobb? Få flere av en konkret type kontakter? Bli en tankeleder/influencer innen ditt fagfelt? Eller selge mer av en bestemt vare eller tjeneste?

Når du har dette klart for deg blir det enklere å skjønne hvordan du bør gå frem. For å legge til rette for interesse og engasjement er det 4 ting du bør gjøre med din LinkedIn-profil, ifølge Christoffer. 

 

1. Optimaliser yrkestittelen din

    Yrkestittelen er en av de beste annonseringsplassene du som privatperson har på LinkedIn. Start med å finne ut hvilket søkeord du vil skal knyttes til din https://portal.sorentio.no/social/rediger/artikler/7659/#profil, f.eks. HR-sjef, tekstforfatter, designer e.l.  

    Helt konkret kan du gjøre slik:

    [Jobbtittel] i [bedrift] | Jeg hjelper [marked/målgruppe] med [sluttresultat av tjenester].

    Søk litt rundt på LinkedIn for å finne inspirasjon til gode måter å gjøre dette på.  

    Om du åpent søker jobb er det ikke anbefalt å skrive at du «søker nye utfordringer», ifølge Christoffer. Spesifiser heller hvilket arbeid du er ute etter, f.eks. slik: Markedssjef søker arbeid i Ålesund. 

     

    2. Den misforståtte «om-seksjonen»

      Mange misforstår denne seksjonen og utnytter den ikke fullt ut, ifølge LinkedIn-eksperten. Her bør du ikke gå i dybden på utdanning og hvor du har jobbet før (det tar CV-en seg av), men du bør heller skrive mer om hva du gjør og kan.  

      - Her er det viktig å ha fokus på å vekke interesse hos de som er innom profilen din. Den bør bygge videre på det du har «lovet» i yrkestittelen din, forklarer Christoffer.  

      Sørg for god lesbarhet med avsnitt, og bruk gjerne punkt eller emojies for å fremheve teksten.  

      Her bør du også legge til en call to action (CTA), enten i form av kontaktinformasjon eller lenke til et sted du ønsker å sende den besøkende, f.eks. nettsiden eller bloggen.   

       

      3. Søkemotoroptimaliser profilen din

        For å ha større sjanse til å havne høyt oppe på lista når noen søker etter din kompetanse inne på LinkedIn, bør du søkemotoroptimalisere profilen din.  

        - LinkedIn sin søkemotor rangerer personer basert på nøkkelord og søkefraser du bruker i profilen din. Du bør velge ut 5-10 søkeord som er spesifikke for din bakgrunn og som du ønsker å bli funnet på, forklarer Christoffer.  

         

        4. Positive bilder

          Husk å sørge for å ha et godt profilbilde. 

          - Ikke se for profesjonell ut, men ikke for hverdagslig heller. Prøv å finne en gylden middelvei. Og husk å se positiv ut! Generelt sett vil vi helst dele nettverk med positive mennesker, sier Christoffer. 

          Coverbildet er også en viktig annonseringsplass. Bruk gjerne et bilde som har en sammenheng med det du gjør og ditt yrke.

           

          Lære mer om LinkedIn? Slik blir du venn med algoritmen.

           

          Bli en LinkedIn «All Star»

          Når du jobber med å oppdatere profilen din på LinkedIn vil du se at du får en stjernerangering. Denne er viktig å følge med på. 

          - Dersom du får bemerkelsen «All Star» vil det si at LinkedIn er fornøyd med profilen din, og som premie vil du få mer synlighet, forklarer Christoffer.  

          Når profilen din er optimalisert, gjelder det å begynne å jobbe med nettverket. Her kan du lese mer om hvordan du kan bygge opp et solid og verdifullt nettverk på LinkedIn.  


          Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

          Skrevet av:

          Maria Mostrøm Gulbrandsen

          Tekstforfatter / Partner

          415 04 137 // maria@sorentio.no