Du er her: Forside -> Markedsføring - > Slik fungerer bannerannonser i Google


Slik fungerer bannerannonser i Google

Svært rimelig bannerannonsering som kan nå ut til store målgrupper.

 

Bannerannonser, visningsannonser, displayannonser, kjært barn har mange navn, men vi vil i denne artikkelen holde oss til bannerannonser.

For i tillegg til vanlig søkeordsannonsering i Google, kan man også sette opp bannerannonser. Dette er tekst- og bildeannonser, som kan lages i forskjellige formater og med ulike metoder.

Annonser i norske og utenlandske nettaviser via Google

Som eier av et nettsted, kan du sette inn annonser fra Google, og på den måten skaffe inntekter til nettstedet ditt. Svært mange nettsteder over hele verden har benyttet denne muligheten. 

I Norge har f.eks. VG, Dagbladet, P4, Nettavisen, sol.no og abcnyheter.no benyttet seg av denne muligheten. I tillegg har en rekke, mindre nettsteder gjort det samme. For deg som annonsør utgjør summen av dem alle, visningsnettverket til Google, verdens største annonsenettverk.  

For deg som annonsør gir dette store muligheter for å nå ut til din målgruppe på en rimelig og effektiv måte. 

Segmentering av bannerannonser

De vanligste segmenteringsmulighetene du kan benytte er språk, geografi og hvilke nettsteder du ønsker å vise annonsene dine på. Du kan også til en viss grad velge temabasert annonsering. 

Alle segmenteringsmulighetene er enten inkluderende eller ekskluderende. Dette betyr at du kan for eksempel velge å annonsere i alle land, unntatt noen spesifikt utvalgte. Eller du kan velge ut kun ett land eller til og med kun ett mindre tettsted, om du ønsker det. 

Du kan også velge å vise annonsene dine på så mange nettsteder som mulig, men kun dersom man eksempelvis fysisk befinner seg i en by eller et tettsted i Norge. 

Les mer: Nå ut til dem som allerede har besøkt nettsiden din med remarketing-annonser

Slik betales bannerannonser

Du kan velge å betale enten per klikk (PPC) eller per tusende visning (CPM). Du kan til og med velge å betale kun for de som faktisk ser annonsene dine. Dette er en nyttig metode når man for eksempel annonserer på nettaviser, og annonsen havner langt ned på siden. Da betaler man ikke før noen faktisk har scrollet ned til din annonse og fått den vist på sin skjerm. 

Les mer: Derfor bør du spør om CPM neste gang du skal annonsere

Om man velger å betale per klikk eller per tusende visning, avgjøres stort sett utafra hvorvidt du annonserer for merkevarebygging eller direkte salg/henvendelser.  

Trenger din bedrift å bli mer synlig? Ta kontakt med oss i Sorentio så hjelper vi deg i gang med resultatorientert bannerannonsering i Googles annonseringsnettverk.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 13.05.2019.

Sist oppdatert: 12.12.2022.