Du er her: Forside -> Markedsføring - > Slik fungerer visningsannonser i Google-nettverket


Slik fungerer visningsannonser i Google-nettverket

Publisert den 13.05.2014 av Stian Tjervåg Fredriksen

Svært rimelig bannerannonsering som kan nå ut til store målgrupper.

I tillegg til vanlig, klikkbasert annonsering i søkemotoren Google, kan man også sette opp visningsannonser. Dette er tekst- og bildeannonser, som kan lages i forskjellige formater.

Som eier av et nettsted, kan du sette inn annonser fra Google, og på den måten skaffe inntekter til nettstedet ditt. Svært mange nettsteder over hele verden har benyttet denne muligheten. I Norge har f.eks. VG, Dagbladet, P4, Nettavisen, sol.no og abcnyheter.no benyttet seg av denne muligheten. I tillegg har en rekke, mindre nettsteder gjort det samme. For deg som annonsør utgjør summen av dem alle, visningsnettverket til Google til verdens største annonsenettverk. 

 

Segmentering

De vanligste segmenteringsmulighetene du kan benytte er språk, geografi og hvilke nettsteder du ønsker å vise annonsene dine på. Du kan også til en viss grad velge temabasert annonsering. Alle segmenteringsmulighetene er enten inkluderende eller ekskluderende. Dette betyr at du kan f.eks. velge å annonsere i alle land, unntatt noen du velger. Eller du kan velge ut kun ett land eller til og med kun ett mindre tettsted. Du kan også velge å vise annonsene dine på så mange nettsteder som mulig, men kun dersom man eksempelvis fysisk befinner seg i en by eller et tettsted i Norge.

 

Betaling 

Du kan velge å betale enten per klikk eller per tusende visning. Du kan til og med velge å betale kun for de som faktisk ser annonsene dine. Dette er en nyttig metode når man f.eks. annonserer på nettaviser, og annonsen havner langt ned på siden. Da betaler man ikke før noen faktisk har scrollet ned til din annonse og fått den vist på sin skjerm. Om man velger å betale per klikk eller per tusende visning, avgjøres stort sett utifra hvorvidt du annonserer for merkevarebygging eller direkte salg/henvendelser. 

 

Formater

Tekstformatet er det vanligste og det som gir flest visninger. Tekstannonsene har det samme utseende som man ser i søkeresultatet til Google. Bildeannonser finnes i mange størrelser og gir naturlig nok større blikkfang. Man kan lage både rene bildebannere eller bannere med bevegelse. Det viktige er at man fatter seg i korthet og har et budskap som er lett forståelig for målgruppen. 

 

Eksempler på bannerannonser:

 

 

Kom i gang

Vil du teste ut annonser i visningsnettverket for din bedrift? Kontakt Stian Tjervåg Fredriksen på +47 92601094 eller stian@sorentio.no