Du er her: Forside -> Markedsføring - > Remarketing er internett-markedsførerens ekstrasjanse


Remarketing er internett-markedsførerens ekstrasjanse

Publisert den 09.06.2014 av Stian Tjervåg Fredriksen

Konkurrentene kommer til å tro du har ubegrenset markedsføringsbudsjett.

Har du noen gang følt at annonser forfølger deg, uansett hvilken nettside du går inn på? Eller at du smugtitter på nettsiden til en konkurrent og plutselig legger du merke til annonsene deres overalt?

Remarketing er noe av det mest geniale med digitital markedsføring

Før i tiden, handlet merkevarebygging om å vise firmanavnet/ logoen så mange steder som mulig, slik at målgruppen til slutt begynte å huske på deg. Etter hvert som internett gjorde sitt inntog, var det viktig å ha en "best mulig" webadresse. Faktisk var dette viktig til langt inn på 2000-tallet. Men etter hvert som Google har erobret en markedsandel på godt over 80% i hele verden, og det stadig kommer nye nettsteder å annonsere på, er det ikke langtidshukommelsen til den potensielle kunden som er viktig lenger. 

Det er først og fremst to grunner til at digital markedsføring fungerer:

1. Muligheten for å måle resultater (svært nøyaktig)

2. Segmentering

Muligheten for å måle og analysere, forklarer nesten seg selv. Vi kan se hvor kundene kommer fra, hvor de går, hva de ser på, men ikke kjøper, når på døgnet de besøker nettsiden vår og mye mer. Faktisk kan vi se nøyaktig hvor mange som er inne på akkurat dette blogginnlegget akkurat nå.

Segmenteringen har også gitt muligheter som man aldri hadde før og det øker stadig. Alder, kjønn, bosted, interesser, bare for å nevne noe. Noen segmenter kan man som internettmarkedsfører være pinlig nøyaktig på, mens andre er mer perifere. Remarketing er en av de aller mest nøyaktige.

Slik fungerer remarketing

Når du besøker et nettsted, lagres det en cookie (informasjonskapsel) i nettleseren din. Deretter, når du besøker et annet nettsted som inneholder annonser fra samme nettsted som du nettopp besøkte, hentes disse annonsene frem og vises tilpasset akkurat deg. Dersom denne informasjonskapselen ikke ligger i nettleseren din, hentes en helt annen annonse fra et annet nettsted du har besøkt, eller kanskje en mer tilfeldig annonse som er benyttet med bakgrunn i andre segmenter enn remarketing.

Nøyaktig remarketing

Er du inne på en av de store reisenettstedene som eksempelvis booking.com eller hotels.com, vil du ganske umiddelbart få annonser som viser nøyaktig det hotellet du har vært inne å sett på. Dette er den spesifikke varianten av remarketing hvor man har gått inn for å være svært nøyaktig, og viser deg kun annonser for de produktene du har sett på.  

Kombinere flere segmenter

Det er fullt mulig kombinere remarketing med andre segmenter. Du kan eksempelvis vise annonser for alle som har vært inne på nettstedet ditt, men skille på hvor de geografisk befinner seg. Dette har vi også tidligere skrevet om i et blogginnlegg om hvordan visningsannonser på Google fungerer.


Kom i gang med remarketing

Lurer du på hvordan dette kan fungere for din bedrift? Slik kommer du i kontakt med oss.