Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hvor mye koster et klikk på Google?


Hvor mye koster et klikk på Google?

Publisert den 10.10.2013 av Stian Tjervåg Fredriksen

Er du bedriftsleder eller ansvarlig for markedsføringen av en bedrift? Her er svaret på det mange lurer på.

Et spørsmål vi får svært ofte, er "Hvor mye koster det?". Kanskje ikke så overraskende i og med vi jobber med markedsføring og annonsering. Men vi jobber også svært mye med analyse av de kampanjer vi eller våre kunder gjennomfører, blant annet for å dokumentere hvor mye det koster det kunden vil ha. Dette spørsmålet dukker ikke bare opp i forbindelse med Google, men i denne bloggposten har vi fokusert kun på verdens største søkemotor.

I denne artikkelen, fokuserer vi også kun på klikkprisen, men det er viktig å huske på at mange, billige klikk, ikke nødvendigvis er det som gir best effekt.


Prisstrukturen til Google

Når du annonserer på Google, kan du velge mellom å betale per klikk, per tusende visning eller per konvertering

En konvertering er noen som gjør noe på nettsiden din. Dette måles i antall som kommer til en kvitteringsside (fullført handel, registrert for nyhetsbrev, sendt kontaktskjema etc.). For å betale per konvertering, er det et par krav som må oppfylles som vi ikke går inn på her. 

Å betale per tusende visning er kun mulig for visningsannonser. En visningsannonse er en annonse som vises på andre nettsider enn selve søkemotorene. Disse annonsene vises med bakgrunn i innhold på den samme siden, prisen man betaler og dersom noen har spesifikt valgt å vise annonsen på akkurat den aktuelle siden. For eksempel har vi en kunde som leier ut kontorplasser til bedrifter. En type nettsider vi kan vise annonsene til denne kunden på, er typiske nettsider som bedriftsledere besøker.

Å betale per klikk er det som er mest vanlig dersom du har en annonse som blir synlig i Googles søkemotor. Her påvirkes prisen man betaler av to forhold; Relevans mellom søkeordet, annonseteksten og nettsiden det annonseres for, og hva de andre annonsørene på det samme søkeordet betaler.

Relevans og hva konkurrentene betaler, vektlegges omtrent likt.


Hvor mye koster ett klikk?

Variasjonen kan være høy, nettopp fordi hva konkurrentene dine er villig til å betale, påvirker prisen omlag 50%. Det minste vi betaler per klikk for våre kunder for øyeblikket, er 6 øre, mens det meste vi betaler per klikk, er godt over 50kr per klikk, i skrivende stund. Det meste jeg personlig noen sinne har betalt for ett klikk, var godt over 100kr (!). Da sier det seg selv at fortjenesten til denne kunden var nok ganske høy. Hvor mye det koster, varierer med andre ord fra søkeord til søkeord. Heldigvis finnes det teknikker som gjør at du likevel kan ha 100% kontroll på kostnadene.


Begrensinger i kostnader per dag

Alle våre kunder har en maksgrense på hvor mye de skal bruke per dag. For alle er ikke dette like viktig, enkelte ønsker bare å få så mange klikk som mulig, uansett hva totalkostnaden blir. Allikevel har vi begrensninger i hvor mye hver enkelt av kundene våre skal bruke per dag. Dette har vi naturligvis fordi Google gir oss denne muligheten, men også for å ha full kontroll på kostnadene til hver og en av våre kunder. Dersom en kunde bruker opp budsjettet sitt en dag, går annonsen ned denne dagen og så er den ikke synlig igjen før neste dag og nytt dagsbudsjett er tilgjengelig. I spesielle tilfeller kan flere få vist annonsen selv om det er svært lite av dagsbudsjettet igjen. Dersom flere trykker på annonsen samtidig, kan kostnaden gå over det dagsbudsjettet man har satt. I så fall reduseres dagsbudsjettet påfølgende dag(er) automatisk slik at totalkostnaden over tid, ikke overskrider det man har satt som budsjett per dag.

Det er ingen minimumskostnader forbundet med annonsering i søkemotorer. Det kan likevel være lurt at man ikke starter opp med en for lav sum. Det er fornuftig å få testet annonsemediumet ordentlig før man legger inn begrensningene. Etter 1-3 måneder har man stort sett fått meget god informasjon på hvor mye det koster og hva man kan forvente å få igjen.


Kan noen klikke bort budsjettet mitt?

Vi har faktisk oppdaget forsøk fra konkurrenter av våre kunder som prøver å klikke på annonsetekstene svært mange ganger, i den tro at kostnadene skal bli store for annonsøren. Heldigvis er det lagt inn begrensninger i antall klikk fra samme IP-adresse. Det er kun mulig å betale for ett klikk per søkeord per IP-adresse per døgn. Så selv om konkurrenten klikker og klikker, betaler du kun for det første klikket den dagen.


Hva kan jeg forvente at min bedrift får igjen for annonsering på Google?

Selv om det kan være vanskelig å anslå helt nøyaktig hva man kan forvente å få av besøkstrafikk, er det mange grunner til å bruke Google som annonsemedium. 

For det første, prisen påvirkes av hva konkurrentene dine er villig til å betale. Med mindre konkurrentene dine har langt rimeligere produksjon- og personalkostnader enn din bedrift, er det nok stor sannsynlig for at dere er villig til å betale det samme.

For det andre, søkemotorene og Google er en helt annen type annonsemedium enn det TV, boards, radio, magasiner og aviser er. Dette fordi annonsene du viser på Google, vises kun når noen har søkt etter det du holder på med. Dette betyr at vedkommende har kommet på i sitt eget hodet at han eller hun, skal skrive inn noen aktuelle ord på sitt tastatur og gjøre et søk. Det er med andre ord STOR sannsynlighet for at vedkommende er ganske nærme å være i det vi markedsførere kaller kjøpsmodus

For det tredje, søkemotorer som Bing, Google og Yahoo! (faktisk også Facebook, selv om det ikke er en søkemotor), har valgt å ta betalt for sin annonsering per klikk, fordi de kan. De vet at det er så mange som bruker deres tjenester, at de trenger ikke ta betalt med mindre annonsørene får noe igjen for det. Dette er helt unikt i annonsesammenheng. Man betaler ikke for antall seere, lyttere eller opplag, men faktisk per handling som mottakeren av annonsen foretar seg.

Den tredje grunnen her, er etter vår mening, grunn god nok til å inkludere søkemotormarkedsføring som en del av grunnmuren til markedsføring av bedriften din.


Hva er viktige faktorer for å lykkes med søkemotormarkedsføring?

Oppfølging og kontinuerlig jobbe med forbedring av søkemotormarkedsføringen, er viktig. Det er derfor ofte best å benytte et byrå til dette. I den daglige driften av et firma, har man rett og slett ikke tid til å også vedlikeholde søkeord, annonsetekster, klikkpriser osv. 

Velger dere Sorentio som deres byrå, skal dere være trygge på at det er noen som kontinuerlig jobber med søkemotormarkedsføringen deres. I tillegg får dere stordriftsfordeler ved å velge oss. Vi administrerer i dag en rekke bedrifter i en rekke forskjellige bransjer, noe som gjør at vi har svært bred erfaring med denne type markedsføring. 


Vil du prøve annonsering på Google? Les mer om vårt introduksjonstilbud for google-annonsering.