Du er her: Forside -> Film - > Film til bedrift: 8 filmer du bør vurdere


Film til bedrift: 8 filmer du bør vurdere

Stadig flere bedrifter velger å satse på markedsføring med film. Her er tips til ulike filmer din bedrift kan dra nytte av.

Filmproduksjon tar en stadig større del av flere markedsføringsbudsjett til bedrifter, og det er ikke uten grunn. Det er mange fordeler med film som din bedrift kan nyte godt av. 

Derfor bør du vise frem bedriften på film

Film er et format som er veldig enkelt å konsumere. En god film skal snakke rett til målgruppen og engasjere. En god film blir også oftere husket og delt videre.

Og det er vel dette som er det overordnede målet med all markedsføring, er det ikke? Vi ønsker å bli lagt merke til og husket.

Ulike filmer som markedsfører din bedrift

Når det kommer til filmproduksjon er mulighetene mange. Nedenfor har vi listet opp noen eksempler på ulike typer filmer som kan lages for din bedrift. Listen er på langt nær fullstendig, men gir et lite innblikk i de typer filmer som ofte er populære når bedrifter skal sette i gang med filmproduksjon.

Reklamefilm

Vi tror en reklamefilm må være genuint engasjerende for å nå fram i dagens medielandskap. En reklamefilm skal ha et helt bestemt mål basert på kundens verdier, budskap og målgrupper.

Her ser du et eksempel på en reklamefilm produsert for Nils Sperre AS.

 

Brandfilm

Brandfilm handler om å vise frem bedriften og det dere står for.

En brandfilm handler ikke bare om merkevarebygging, men om å få folk til å føle noe. Det handler om å skape stolthet, og om å knytte et personlig forhold til publikum.

Her kan du se Sorentio sin egen brandfilm:


Portrettfilm

Portrettfilm er en fin måte å løfte frem ansatte og fortelle om bedriften via dem. Kanskje har dere en ansatt som har vært med fra starten? Eller en ansatt som kan fortelle om sin arbeidshverdag, og på den måten formidle hva bedriften gjør og står for?

Her ser du et eksempel på en portrettfilm laget for Celsius Glass Studio.


Her er en litt annen type portrettfilm med Patrick Bjørnland Larsen i Skodje Trialklubb i hovedrollen:


Her kan du lese mer om hva en god portrettfilm kan gi bedriften din.

Produkt- eller tjenestefilm

Mange produkter og tjenester egner seg godt til å vises frem på film.

Med film kan du lettere vise fordeler med dine produkter og tjenester, og dermed også bygge tillit til din merkevare.

Her kan du se en produktfilm produsert for Anda-Olsen:


Lanseringsfilm

Skal bedriften lansere et nytt produkt eller en ny tjeneste?

En lanseringsfilm er en god måte å formidle nyheten på.

Da VestlandsHus lanserte sin huskolleksjon ble det produsert flere filmer for å nå ut til de ulike målgruppene. Her kan du se to av dem:

 

 

Reportasje

En reportasje egner seg godt til å formidle nyheter fra bedriften. Her bruker vi samme virkemidler og formidlingsstil som journalister i mediebransjen, noe som gir et troverdig uttrykk.

Se eksempel på reportasjeformat vi har gjort for Nordvest Fiber.


Forklaringsfilm

En forklaringsfilm kan brukes til nesten hva som helst. Forklar hvordan produktet ditt fungerer, hva som er forskjellen på de ulike modellene, ta for deg komplekse temaer eller gi tips og råd.

I Sorentio har vi blant annet laget denne forklaringsvideoen, som tar for seg det kjente markedsføringsbegrepet CTA:


CTA-film

Call to action (CTA)-filmer er korte og konsise filmer med et tydelig budskap om hva avsenderen ønsker seeren skal gjøre. Her er det ofte én person som prater, eller tekst grafikk, klippet sammen med relevante klippebilder.

Her kan du lese mer om hvordan du kan lage gode CTA-filmer.

Her ser du et eksempel på en CTA-video vi i Sorentio har laget. Målet er å få flere bedrifter til å ta kontakt om Google-annonsering.


Ønsker du å vise frem bedriften på video? Her kan du lese mer om hvordan vi i Sorentio jobber når vi produserer filmer for bedrifter. 


Espen Gjelsten

Skrevet av:

Espen Gjelsten

Regissør og filmfotograf

472 87 563 // espen@sorentio.no