Du er her: Forside -> Film - > Derfor bør din bedrift bruke CTA-filmer


Derfor bør din bedrift bruke CTA-filmer

Jakter du økt engasjement og forbedret konverteringsrate? En CTA-film kan hjelpe deg å nå målene dine.

CTA står for «Call To Action» og handler om hva du oppfordrer seeren, leseren eller lytteren til å gjøre.

Det handler rett og slett om å be målgruppen din gjøre en bestemt handling.

Eksempler på CTA

CTA kommer i mange ulike former og fasonger. Blant annet som direkte kjøpsoppfordringer. Dette kan for eksempel være «kjøp nå» eller «bestill her».

Men du kan også bruke CTA som oppfordrer til handlinger med lavere terskel, som for eksempel «les mer», «besøk nettsiden vår» eller «last ned en gratis e-bok».

Tips: Mange begreper å huske på? Her er begrepene innen digital markedsføring du må kunne.

Tilpass CTA etter kjøpstrakten

Om du har noe du vil selge, øker du sjansene betraktelig om du ber kunden gå mot deg.

Å bruke CTA er en strategisk måte å lede potensielle kunder lenger ned i kjøpstrakten.

Ved å tilpasse CTA-ene etter hvor kunden befinner seg i kjøpstrakten, kan du effektivt veilede potensielle kunder mot en konvertering.

Øverst i trakten kan for eksempel en CTA rettes mot å gi mer informasjon, som «Lær mer» eller «Last ned vår gratis guide».

Når kunden har fått mer innsikt kan CTA-en endres til «Meld deg på vårt webinar» eller «Be om en demo».

Til slutt, når kunden nærmer seg beslutningspunktet, kan CTA-en være direkte salgsfremmende, som «Kjøp nå« eller «Bestill her».

Les også: 8 typer bedriftsfilmer du bør vurdere

Fordelene med en CTA-film

De generelle fordelene med å bruke film i markedsføring gjelder også for CTA-filmer. Film er et format som er enkelt å konsumere og lett å fange oppmerksomheten til målgruppen din med. Og ikke minst er gode filmer noe som enklere blir husket.

En annen fordel med filmformatet er at du får muligheten til å være personlig med målgruppen din. Ved å gå for en film hvor du viser frem menneskene som arbeider i bedriften din, vil du knytte målgruppen tettere til deg og gi dem en følelse av å kjenne dere. Noe som kan være en stor fordel siden vi mennesker som oftest liker å handle med dem vi kjenner og liker.

Når alle fordelene med film kombineres med et godt manus og en effektiv CTA, vil du fort oppleve både økt engasjement og forbedret konverteringsrate.

Og hvem sier vel «nei, takk» til det?

Eksempel på en CTA-film

Det som ofte kjennetegner CTA-filmer er at de er korte og konsise og har et tydelig budskap. Det er ofte én person som prater, eller tekst grafikk, klippet sammen med relevante klippebilder.

Her ser du et eksempel på en CTA-video vi i Sorentio har laget. Målet med denne filmen er å få flere bedrifter til å ta kontakt om Google-annonsering.


Vil du få flere ideer til filmer din bedrift kan dra nytte av? Her finner du en rekke filmproduksjoner for bedrifter i ulike bransjer som vi i Sorentio har levert.



Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no