Du er her: Forside -> Film - > Hva er en portrettfilm, og hva gir den din bedrift?


Hva er en portrettfilm, og hva gir den din bedrift?

Slik bygger du merkevare sterkere og gjør det lettere for målgruppen å knytte seg til bedriften.

Enkelt forklart setter en portrettfilm fokus på en person, ofte en ansatt, leder eller kunde, for å fremme en bedrift.

Denne type film går utover tradisjonelle reklamefilmer ved å tilby et dypere, mer personlig innblikk i hvem folkene bak eller rundt en merkevare er.

Bruk portrettfilm for å styrke merkevaren

I en verden hvor forbrukerne blir stadig mer skeptiske til reklame, tilbyr portrettfilmer en autentisk og engasjerende måte å formidle bedriftens verdier, kultur og mennesker på.

Investering i portrettfilmer kan dermed bli en game-changer for bedrifter som ønsker å styrke sin merkevareidentitet og bygge dypere relasjoner med sitt publikum.

Portrettfilmer kan bidra til å menneskeliggjøre bedriften og merkevaren, og gir forbrukerne noe mer relaterbart å forholde seg til. Dette kan igjen føre til høyere tillit, økt kundelojalitet og i siste instans, økt salg og vekst.

Eksempel på portrettfilm

Her kan du se et eksempel på en portrettfilm Sorentio har produsert for Celsius Glass Studio. Ved å fortelle om sitt arbeid som glassblåser og sin lidenskap for yrket, gir gründer Cornelia Skuggen bedriften sin et ansikt utad.


Her kan du se en annen portrettfilm. Denne er laget i samarbeid med Skodje Trailklubb og har Patrick Bjørnland Larsen som hovedperson.

Patrick forteller om hans opplevelser og følelser når han trener med motorsykkelen, om frihet og mestring, noe som gir en emosjonell dimensjon til både klubben og idretten.

En slik portrettfilm gir en autentisk inngang til en bedrift eller organisasjonskultur og verdier, noe som kan være spesielt nyttig i en tid hvor forbrukere overøses med digitale inntrykk og i større grad verdsetter transparens og ærlighet.

Les også: 8 typer filmer for bedrifter du bør vurdere

Dette må du tenke over når du skal lage en portrettfilm

Å lage en effektiv portrettfilm som fremkaller de følelsene man ønsker hos publikum, krever god planlegging.

Du bør tenke gjennom hvem i bedriften som best representerer bedriftens kultur og verdier, som også kan fungere foran kamera.

Det kan også være lurt å tenke gjennom hvilke emosjonelle reaksjoner du ønsker å fremkalle hos publikum. Samarbeider du med en filmprodusent vil du få hjelp til å skape en film som støtter under disse reaksjonene gjennom valg av scener, klipp, musikk og eventuelle andre elementer.


Ønsker du hjelp til å lage en portrettfilm for din bedrift eller organisasjon? Her kan du lese mer om hvordan vi i Sorentio jobber med filmproduksjon.



Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no