Skrevet av:
Maria Mostrøm Gulbrandsen
Tekstforfatter / Partner
415 04 137 // maria@sorentio.no
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Sosiale medier er en viktig markedsføringskanal
Kundene dine er på sosiale medier hver eneste dag, opptil flere ganger om dagen.
Det er mye større mulighet for å komme i kontakt med kundene dine i sosiale medier, enn gjennom tradisjonelle markedsføringskanaler. Så hva er sosiale medier? Det er ikke en ensartet kanal, men en samlebetegnelse på nettbaserte tjenester der innholdet i all hovedsak er generert av brukerne. De ulike mediene har ulik funksjon for kundene dine, og det gir deg ulike muligheter for markedsføring.
Blant de viktigste kanalene er Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube og blogg. I hvilke av disse kanalene bør så bedriften din være til stede? Svaret er at du bør være synlig der kundene dine er. Salg i dag handler mer og mer om å bygge relasjoner. Sosiale medier gir deg muligheten til å bygge relasjoner, samtidig som du får en markedsføringseffekt. Ved å være til stede i disse kanalene vil du kunne snakke med kundene dine, påvirke og bli påvirket av dem. En god dialog med kundene på sosiale medier gir verdifull informasjon, og bedrifter som mestrer dette får ofte et bedre forhold til kundene sine.
Les også: 15 tips til statusoppdateringer på sosiale medier
Ikke vær redd for kritikk og negative tilbakemeldinger. I sosiale medier kan eventuell negativ publisitet håndteres umiddelbart på en positiv måte. Ha fokus på at det gir bedriften din en mulighet til å forbedre produktet deres. Det er mye verre om dialogen foregår et annet sted på nettet der bedriften din ikke får vite om det.
For å lykkes på sosiale medier blir innholdet viktig. Det bør basere seg på nettsiden din, men du må tilpasse innholdet til hver enkelt kanal og formulere budskapet på en slik måte at folk engasjerer seg. Finn ut hva ditt publikum vil ha og del ting som har verdi for dem. Still spørsmål. Ha fokus på bruk av bilder og video. Det øker konverteringen med flere prosent. Vis hvem menneskene i bedriften er, og gi av dere selv. Kundene vil ikke snakke med en logo.
Sist men ikke minst bør du bruke tilgjengelige analyseverktøy for å måle verdien av aktiviteten din.
Usikker på hvordan du bør gå frem på sosiale medier?
Vil du vite mer om hvilke kanaler din bedrift bør satse på, og hvordan analyseverktøy kan hjelpe deg til å lykkes i disse kanalene? Kontakt en av våre ansatte i Sorentio.