Du er her: Forside -> Markedsføring - > 4 grunner til å satse på markedsføring via egen blogg


4 grunner til å satse på markedsføring via egen blogg

Bloggmarkedsføring er smart for alle bedrifter. Her er 4 gode grunner til at blogg bør være en del av din markedsføringsstrategi.

 

En ordinær bedriftsnettside skal være strukturert, kort og presis. Utfordringen med dette er at man ofte ikke får gått i dybden på innholdet slik man ønsker. 

De fleste bedrifter mye å fortelle og det kan være vanskelig å dele dette opp i nok undersider uten at nettstedet blir for omfattende. Dette tar oss til første punkt på listen over hvorfor bloggmarkedsføring kan være smart for din bedrift. 

1. Blogg løfter frem bedriftens ekspertise

Ved å produsere artikler som publiseres på bedriftens blogg gjør at du kan være spesifikk og detaljert, uten å måtte ta hensyn til resten av nettstedet. 

Med en dedikert blogg kan bedriften din omdanne intern informasjon, kunnskap og erfaring til økt verdi for målgruppen deres. Dette synliggjør bedriftens kompetanse, og kan styrke posisjonen som ekspert innen deres forretningsområde.

2. Søkemotoroptimalisering av viktig søkeord

Søkemotoroptimalisering er viktig for enhver bedrift som ønsker å bli mer synlig på nett. Dette kan blant annet gjøres ved hjelp av artikler. 

Blogginnleggene du skriver bør handle om spesifikke områder som potensielle kunder søker etter, samt fokusere på viktige søkeord for bedriften. Dette vil gjøre at innholdet enklere fanges opp av søkemotorene. 

Såkalt søkemotoroptimalisert innhold i form av bloggartikler kan dermed skape økt trafikk til nettsiden og gjøre bedriften mer synlig. 

En blogg kan også stimulere kundene dine til å kommunisere med bedriften og skape dialog med personer som bedriften ellers ikke ville oppnådd kontakt med. 

Les også: Slik skriver du en søkemotoroptimalisert tekst

3. Godt innhold til andre kanaler

Artikler kan fint benyttes som innhold til andre kanaler som for eksempel sosiale medier og nyhetsbrev. 

Det kan være et godt trafikkdrivende tiltak å gi en liten introduksjon til temaet du har skrevet artikkel om, og deretter lenke til artikkelen på egen nettside. Ved å komprimere innholdet blir nysgjerrigheten pirret og du får som regel flere til å klikke seg videre. 

4. Avlast kundeservice eller andre avdelinger

Får bedriften din mange av de samme spørsmålene? Med grundig og utfyllende informasjon på nettsiden knyttet til de vanligste spørsmålene kan du informere målgruppen din på en mer effektiv måte, og legge til rette for at de finner svarene selv når de «googler».

Desto lettere tilgjengelig informasjonen er, desto bedre. Og som en bonus vil kanskje kundeservice eller andre avdelinger som bruker mye tid på å svare kunder på spørsmål om frakt og returordninger få tid til å gjøre andre viktigere oppgaver. 

Les mer: 14 tips til hva du kan skrive om på bedriftsbloggen

Slik setter du opp blogg til bedriften

Skal du opprette en blogg for bedriften er det viktig å få satt opp en bloggplattformen som er programmert slik som Google foretrekker. Det vil øke sjansene for at artiklene som publiseres på bloggen blir høyt rangert i søkeresultatet i Google, og dermed kan bli synlig for potensielle kunder.

Vi i Sorentio har utviklet vår egen bloggplattform med fokus på nettopp dette. Den kan settes opp på et underdomene (slik vi har gjort med vår egen blogg på blogg.sorentio.no), og er enkel å bruke. 

Ta kontakt med oss i Sorentio, så hjelper vi deg opprette blogg til din bedrift. 


Herman Ekeberg

Skrevet av:

Herman Ekeberg

Tekstforfatter

900 46 526 // herman@sorentio.no