Du er her: Forside -> Markedsføring - > Bloggmarkedsføring er smart for alle type bedrifter


Bloggmarkedsføring er smart for alle type bedrifter

Publisert den 25.04.2018 av Stian Tjervåg Fredriksen

Slik skaffer du deg både nye kunder og beholder eksisterende ved hjelp av blogg.

Bloggmarkedsføring for bedrifter

Bedriften din kan ha sin egen blogg for å omdanne intern informasjon, kunnskap og erfaring til økt verdi for målgruppen deres. Dette synliggjør bedriftens kompetanse, og kan styrke posisjonen som ekspert innen deres forretningsområde. I tillegg gjør innholdet det enkelt for søkemotorene å finne og indeksere. Bloggen kan dermed skape økt besøkstrafikk og gjøre bedriften mer synlig. En blogg kan også stimulere kundene dine til å kommunisere med bedriften og skape dialog med personer som bedriften ellers ikke ville oppnådd kontakt med.

 

En ordinære bedriftsnettside skal være strukturert, kort og presis. Utfordringen med dette er man ofte ikke får gått i dybden på innholdet slik man ønsker. Samtidig har de fleste bedrifter mye å fortelle og det kan være vanskelig å dele dette opp i nok undersider uten at nettstedet blir svært omfattende.

 

Ved å produsere artikler som publiseres på bedriftens nettside eller som et underdomene (for eksempel blogg.sorentio.no), gjør at man kan være spesifikk, detaljert uten å måtte ta hensyn til resten av nettstedet. Man kan gradvis produsere det innhold man ønsker og publisere det i artikkelform. 

 

Søkemotoroptimalisering er en viktig kanal for enhver bedrift. For å utnytte dette best mulig, bør man ha innhold om spesifikke områder som potensielle kunder søker etter. Dette gjør man best ved hjelp av artikler.

 

Lengden på en bloggartikkel har ingen betydning. Det viktige er at budskapet kommer frem. Ikke skriv lenger enn du må. Eksempel på en kort artikkel: Sorentio på Gasellelisten

 

Tekst til nyhetsbrev

Artikler kan fint benyttes som innhold til nyhetsbrev. Enten ved at man legger inn hele artikkelen i nyhetsbrevet eller at man gir en liten introduksjon med link til artikkelen på egen nettside. Ved å komprimere innholde, får man som regel flere til å også konsumere det.

 

Svar på det kunden ønsker svar på

Får bedriften din mange av de samme spørsmålene? Ved hjelp av artikler kan man snu vinklingen på måten man fremstiller informasjonen på. Man setter leseren i fokus og lister opp de spørsmål som man måtte få oftest med tilhørende svar.

 

 

Slik setter du opp egen blogg

Først og fremst, hør med leverandør av nettsiden din. Har de en løsning for å publisere artikler på den eksisterende nettsiden? Hvis ikke, kan du vurdere å sette opp en blogg på siden av den eksisterende nettsiden. Dette kan gjøres ved at man for eksempel setter opp en blogg på Wordpress eller vi i Sorentio kan sette det opp ved hjelp av vår plattform. 

Kontakt oss, så hjelper vi deg gjerne med opprettelse av blogg.

 

Sponsede innlegg på andres blogger

En annen måte å bruke blogg i markedsføringen på, er å sponse aktuelle toppbloggere til å omtale bedriften din. Dette kan for eksempel være en produkttest hvor bloggeren får teste produktet ditt, og deretter blir betalt for å skrive en anmeldelse av produktet.

 

En rekke blogger har svært gode besøkstall, og i mange tilfeller har de lesertall som er høyere enn de største regionavisene. Enkelte bloggere har til og med flere lesere enn riksavisene. Det er med andre ord god grunn til å vurdere bloggmarkedsføring fremfor tradisjonell avisannonsering.

 

Dersom en velger å gjøre markedsføring via andre bloggere, er det viktig å følge de reglene som gjelder for dette. Myndighetene har vært svært opptatt med å følge med på bloggere for å se til at de ikke bryter loven. Det samme har media, noe som sikkert delvis skyldes at bloggere tar over stadig mer av annonseinntektene. 

 

Dersom man følger reglene og holder seg innenfor det etiske nivået som aksepteres i Norge, kan markedsføring hos bloggere gi svært god effekt.

 

Vil du vite hvilke bloggere som er aktuelle for din bedrift? 

Kontakt våre rådgivere for bloggmarkedsføring.