Følg oss på Facebook, så lærer du mer!


Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > LinkedIn: Slik fungerer algoritmen nå (2020)


LinkedIn: Slik fungerer algoritmen nå (2020)

Publisert den 14.04.2020 av Maria Mostrøm Gulbrandsen

LinkedIn er den sosiale plattformen med størst organisk rekkevidde. Her får du 5 konkrete tips til hva du må gjøre for å samarbeide med algoritmen.

Hadda Johannsdottir kurser personer og bedrifter i hvordan de skal dra nytte av det store potensialet som ligger i LinkedIn.

 

Tiden hvor LinkedIn var en digital CV-database er for lengst forbi! Da Microsoft kjøpte plattformen i 2016 ble det gjort flere endringer, blant annet ble det et stort fokus på innholdsdeling.

 

I dag er LinkedIn det sosiale mediet vi har mest tillit til, og potensialet til å nå ut til nye kunder er stort, dersom du bruker plattformen på riktig måte.

 

Du deler kanskje innlegg som gir verdi til kundene dine allerede, men gjør du det på den måten LinkedIn foretrekker og favoriserer?

 

Nybegynner på LinkedIn? Vi viser deg steg for steg hvordan du poster og deler innlegg.


Slik blir du venn med algoritmen til LinkedIn

Hadda Johannsdottir jobber med digital markedsføring i Engaged, hvor hun blant annet holder kurs om hvordan man kan utnytte potensialet som ligger i LinkedIn.

 

Akkurat nå, våren 2020, er det disse 5 rådene hun vil trekke frem som viktigst for å «samarbeide med algoritmen»:

 

1. Ikke legg ut mer enn to ganger i løpet av dagen. Ha minst 3-4 timer mellom innleggene. Et tredje innlegg blir som regel ignorert av algoritmen.

 

2. Algoritmen rangerer hvert innlegg for kvalitet og tester det deretter ved å vise det til et lite utvalg publikum. Basert på engasjementet fra den første «gruppen» vil den så vise det til flere mennesker og fortsette å teste, eller slutte å vise det i feeden.

 

3. Kommentarer er konge. De gir flere visninger enn likes og delinger.

 

4. Bruk av mer enn 3 hashtags reduserer engasjementet.

 

5. Algoritmen er ikke en stor fan av delinger eller lenker til innhold utenfor plattformen. Hvis du vil dele noens innlegg eller innhold i ekstern lenke, kan du heller kopiere teksten over til et nytt innlegg på din profil og kreditere eieren (ghostwrite). Hvis du vil dele en ekstern lenke, kan du enten legge den til i en kommentar under, eller legge den til etter at det originale innlegget er publisert (altså redigere om 1-2 timer).

 

Bygge nettverk på LinkedIn: Gjør du også denne tabben?


Personlige profiler vs. bedriftssider

Algoritme-tipsene gjelder både for personlige profiler og for bedriftssider. Men når det er sagt er det verdt å merke seg at personlige profiler generelt har bedre rekkevidde på LinkedIn enn bedriftssider. Dette bør man ta med i beregningen når man skal legge en strategi for det sosiale mediet.

For å få mer synlighet rundt innleggene til bedriftssiden er rådet å få de ansatte til å kommentere innleggene, ifølge Hadda.

 

- I tillegg er det også verdt å merke seg at deling av innlegg fra en bedriftsside over til en personlig profil virker mye bedre enn fra en personlig profil til en annen.

 

- Når det er sagt vet man aldri når LinkedIn endrer eller justerer algoritmen. Man må altså teste hele tiden, sier Hadda.


På tide å friske opp LinkedIn-profilen? Les Mr. LinkedIn sine fem konkrete tips for å ta LinkedIn-profilen din til et nytt nivå