Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Hvorfor bør du ha en strategi for sosiale medier?


Hvorfor bør du ha en strategi for sosiale medier?

Om selskapet ditt er lite eller stort, er det viktig å ha en strategi for å lykkes på sosiale medier.

Det er viktig å planlegge hva din bedrift ønsker å oppnå med sin tilstedeværelse i sosiale medier. Dette vil gjøre det lettere å avgjøre hva dere faktisk skal publisere i de ulike kanalene.  

Hvorfor, hvor og hvordan skal dere være til stede? Hvem vil dere nå frem til, og med hvilket budskap?

Ønsker bedriften din å drive merkevarebygging, skaffe nye kunder, sørge for gjenkjøp fra eksisterende kunder, skape engasjement rundt innlegg, tjenester eller produkter? Eller ønsker dere å bruke sosiale medier til problemløsning og kundeservice?

Valg av kanal

Hvilke kanaler passer best for å nå deres kundegruppe? Hvor er det dere treffer dem? 

Facebook har flest brukere, og er dermed den kanalen hvor man når ut til flest personer. Men det er ikke sikkert at dine kunder er der. Dersom målgruppen for eksempel er barn og unge, vil det være lurt å benytte seg av andre kanaler som for eksempel Instagram eller Snapchat.

Lær mer: Dette gjør bedrifter som lykkes med markedsføring (2023)

Publiseringsplan

Når du vet hvor kundene dine er og du har valgt kanal, er det viktig å lage en publiseringsplan. Når skal dere publisere? Hva skal dere ha fokus på? Hvem er ansvarlig? 

Å bare publisere innlegg impulsivt ”når dere har tid”, vil gi dårlige resultater i det lange løp. Lag en plan for jevnlige oppdateringer. Tenk igjennom formuleringer og tilpass budskapet etter hvem dere ønsker å nå, og hvor dere skal publisere det. 

Les også: Derfor må bedrifter ha offentlig profil på Snapchat

Lag gjerne deres egne hashtags, og bruk gode bilder. Bilder gir høyt engasjement og gjør innleggene mer interessante. Jobb for å skape entusiasme og dialog. Still spørsmål til følgerne deres, engasjer dere, og gi av dere selv. Kundene vil snakke med dere. 

Svar alltid på kommentarer og meldinger, og gjør det med en positiv tone. Husk også at det er en gylden regel at kun 20% av det dere deler skal være salgsutløsende, mens 80% bør være underholdende og lærerikt.

Les også: 5 tips fra en som har solgt for 3,5 mill. via LinkedIn

Analyser resultatet

Det lønner seg å analysere publiseringene grundig for å se hva som fungerer og ikke fungerer. 

Hvilke temaer gir mest interaksjon? Hvilke publiseringer har fått flest liker-klikk, kommentarer og delinger? Er responsen større enkelte ukedager? 

Tenk også over hva potensielle kunder skal få ut av det deres selskap deler. Dersom dere velger å bruke en kampanje i sosiale medier til å lede potensielle kunder inn på nettsidene deres, må de få noe ut av besøket.

Vil du lære mer om de ulike sosiale mediene? Her kan du laste ned vår gratis guide «Slik bruker din bedrift sosiale medier»


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no