Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 11.02.2019.
Sist oppdatert: 20.09.2024.
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Hva er god CTR for sosiale medier?
Slik kan du se om du bør være fornøyd med annonsene dine.
Det gjelder å vite hva man skal se etter for å få et riktig bilde av om annonsene dine når publikum. Det er lett å bli lurt av høye tall for reach (antall unike personer som annonsen er blitt vist for) og impressions (antall ganger annonsen er blitt vist på skjermen), men dersom målet er å få kunden inn på en nettside eller et blogginnlegg er det ikke nok at annonsen din blir sett, da trenger du også klikk.
Les mer: Derfor er bloggmarkedsføring smart for alle typer bedrifter
For å ta det store spørsmålet først: Hva er egentlig CTR?
CTR står for click-throug rate, altså hvor mange av de som ser annonsen din som faktisk klikker på den. Det er flere elementer som kan virke inn på nettopp dette. Formulering av annonsetekst, kvaliteten på bilde/video, plassering, tidspunkt for når annonsen vises for publikum osv.
For annonsering i Google blir det ofte sagt at alt over 0,04 % er et bra resultat for bannerannonser, mens for søkeordsannonser er alt over 3 % å regne som bra. Du kan lese mer om klikkfrekvens på Google-annonser her.
Men hva er egentlig et godt resultat for en annonse i sosiale medier?
På Facebook gjelder det å holde tungen beint i munnen når du skal se på CTR, for de tilbyr flere versjoner av denne målingen. Det er spesielt viktig å være oppmerksom på dette om du deler en lenke.
CTR (Link Click-Through) viser hvor mange personer som faktisk har klikket på lenken du deler.
CTR (All) viser hvor mange som har klikket en eller annen plass på posten. Dette kan være at personen har klikket på "les mer"-knappen (dersom du har skrevet en lengre tekst til statusoppdateringen), klikket seg inn på profilen til den som har delt oppdateringen, eller for eksempel klikket på bildet for å se en større versjon.
Ifølge en undersøkelse av Wordstream fra 2017, hvor de har gått gjennom 250 annonsekontoer, varierer ofte CTR veldig ut ifra hvilken bransje du befinner deg i. Alt fra 0.5 % - 1.6 % var ifølge denne undersøkelsen normalt, mens gjennomsnittet lå på rundt 1 %.
På LinkedIn kan man også annonsere på flere måter. LinkedIn sin «campaign manager» er på mange måter lik Facebook sitt annonseverktøy, men har en del andre segmenteringsmuligheter. Også her kan man blant annet sponse statusoppdateringer og lage egne, rene annonser.
Ifølge LinkedIn selv bør CTR på sponset innlegg være minimum 0.30 %. Vanligvis ligger disse på rundt 0.35-0.45 % CTR. For tekstannonser bør du gjøre noen endringer om annonsen ikke klarer å få mer enn 0.01 % CTR, men gjennomsnittet her ligger på rundt 0.012-0.030 %.
På Instagram kan man annonser på flere måter. Du kan sponse innlegg, lage egne annonser via Facebook Ads, og man kan annonsere via Instagram Stories.
Instagram kunne i 2018 vise til en gjennomsnittlig CTR på 0.52 %, ifølge Adstage. Amerikanske AdEspresso gjorde samme år et eksperiment hvor de fordelte 1.000 dollar på tre kampanjer med samme budskap på Instagram for å se hva de fikk mest igjen for. Den ene annonsen ble publisert i Stories, den andre som vanlig innlegg uten ekstra tekst, og det tredje som vanlig innlegg med ekstra tekst. Formålet var å få publikum til å klikke på annonsen for å komme til en landingsside hvor de kunne laste ned en sosiale medier-guide.
Undersøkelsen viste at det i dette tilfellet var Stories som fikk desidert flest klikk med en CTR på 1.245 %. Innlegg med ekstra tekst fikk 0.961 % CTR og annonsen uten tekst fikk 0.709 % CTR. Likevel var det annonsen med ekstra tekst som hadde høyest conversion rate, altså hvor mange som klikket på annonsen som faktisk lastet ned guiden.
Og dette tar oss med til et annet spørsmål. Er det CTR man bør følge med på?
CTR kan være en veldig god indikator på hvordan annonsene dine fungerer, men som vi så i eksempelet over, er det ikke alltid dette gir korrekt inntrykk. Du må ha formålet med annonsen i bakhodet når du skal se på statistikken.
Er målet merkevarebygging og å få folks oppmerksomhet, for eksempel ved å å klikke seg inn på et blogginnlegg som du deler fra bedriftsbloggen, er CTR et veldig godt verktøy. Om målet er å få folk til å handle noe, er det kanskje andre parameter det er viktigere å måle. Return of investment (ROI), altså hvor mye du bruker på en kampanje og hvor mye du får igjen i form av salg, vil i rene salgskampanjer være viktig å følge med på.
Om du syns CTR-ene i avsnittene over virker lave, er du ikke alene. Men det som gjør at en CTR på rundt 1 % og lavere faktisk blir sett på som et godt resultat for annonser i sosiale medier, er blant annet at de som er på Facebook, Instagram og andre sosiale medier egentlig ikke logger seg på med intensjon om å handle noe. Dette er trolig grunnen til at Google har høyere CTR for søkeordene sine, fordi brukeren da er i en modus hvor hun/han gjør søk for å finne produkter eller svar på spørsmål.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 11.02.2019.
Sist oppdatert: 20.09.2024.