Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er en god klikkfrekvens?


Hva er en god klikkfrekvens?

Når kan du være fornøyd med antall klikk du får på annonsene dine? Her er punktene du må vurdere, for å finne svaret på det.


Ofte får vi spørsmål om en annonse fungerer bra eller dårlig. For å kunne svare på dette, må du først vurdere følgende:

Konkurranse om annonseplassene

Hvor er annonsen plassert? Er det mange andre annonser på samme sted? På Google er det for eksempel plass til mellom 4 og 11 annonser. På en nettavis er det ofte mange ulike annonser som dukker opp, etter hvert som man scroller nedover.

Type sider du annonserer på

Tematikken på sidene du annonserer på, avgjør mye. Nyhetsartikler og nettsider med innhold som har høy interesse for den besøkende, har lavere klikkfrekvens på annonsene. Motsatt har nettsider med lett underholdning og tidløst innhold, høyere klikkfrekvens på annonser.

Hyppighet

Antall ganger du viser annonsen for hver enkelt bruker, påvirker klikkraten. Vær oppmerksom på at det kan påvirke antall ganger det blir klikket, både opp og ned. Viser du en annonse for mye, kan målgruppen du ønsker å nå bli mer oppmerksom, men de kan også gå lei. Ved for stor hyppighet, kan målgruppen du ønsker å treffe, til og med bli så vant til annonsene dine at de ikke legger merke til dem lenger.

Frekvens

De fleste annonseplattformer tilbyr begrensninger i frekvens. Altså; hvor ofte skal annonsene dine vises til hver enkelt bruker. Det er for eksempel mulig å begrense hver enkelt annonse til hvor mange ganger per dag den skal vises til samme bruker. 

Annonseutforming

Hvordan annonsene dine ser ut, har naturligvis mye å si. Bruker du malbaserte annonser som mange andre også bruker, går som regel klikkfrekvensen ned. Selv om det å benytte en grafisk designer til utforming av annonsene ofte kan gjøre det langt dyrere, gir det som oftest bedre effekt i det lange løp.

Budskap i annonsen

Hva og ikke minst hvordan du skriver, har stor påvirkning på effekten av annonseringen. Det er en kunst å kunne få frem rett budskap med få ord. Å benytte en tekstforfatter, kan derfor lønne seg.

Hva ønsker du å oppnå?

Vil du at flest mulig skal kjøpe av deg, eller vil du at flest mulig skal kjenne til bedriften din? Som regel ønsker du begge deler naturligvis, men ikke alltid. Det kan også lønne seg å tidvis variere formålet for å oppnå et bedre resultat i lengden. Mange lar være å handle, dersom det er noen de aldri har hørt om før. Du må derfor bygge tillit over tid.

Når er klikkfrekvensen god nok?

Du vil aldri kunne få en klikkfrekvens på 100% (kanskje på én enkelt dag, men aldri over tid). Du må derfor kontinuerlig jobbe for at den skal bli bedre.

Søkemotorene er den mest konkrete kanalen for annonsene dine. Selv om du kan ha inntil 10 konkurrenter, er det meget konkret annonsering vi her snakker om. På de beste søkeordene, bør du kunne oppnå en klikkfrekvens på over 10%. Enkelte ganger opp til hele 40%. Dette forutsetter naturligvis at du ligger øverst blant annonsørene. For hver underliggende plassering, kan du tilnærmet halvere prosenttallet for hva som er et godt resultat.

Annonser på nyhetsartikler og dagsaktuell informasjon, er lav. Ligger du over 0,05% her, er dette bra. På sider med mer lett informasjon, underholdningssider og så videre, bør du ligge over 0,1%, hvorav alt over 0,5% er bra.

Annonser med bilder, dobler som regel klikkfrekvensen. Annonser med bevegelse, dobler som regel antall som klikker i forhold til de uten bevegelse. God tekst kan være helt avgjørende, fra å nesten ikke få klikk i det hele tatt, til å ha en annonse med god suksess.

Husk på at det er ikke sikkert du vil ha klikk i det hele tatt. Kanskje formålet bare er å gjøre forbrukeren oppmerksom på det du ønsker å selge?

Det er ikke alt du kan måle i annonsestatistikken

Uansett om målet ditt er å selge eller få mer oppmerksomhet, er det ikke alltid det kan måles i klikk, visninger og klikkfrekvens. Du skal naturligvis følge nøye med på disse tallene, men i tillegg må du følge med på statistikken på nettsiden din og se hva som faktisk fungerer. En annonse som får mange klikk, lover kanskje bare noe den ikke kan holde og da forsvinner fort den besøkende fra nettsiden din.

For en helhetlig annonsering og installasjon av gode måleverktøy, kan du kontakte våre dyktige medarbeidere her:

https://sorentio.no/ansatte


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 29.09.2016.