Skrevet av:
Maria Mostrøm Gulbrandsen
Tekstforfatter / Partner
415 04 137 // maria@sorentio.no
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Derfor må bedrifter ha offentlig profil på Snapchat
Snapchat har lansert en ny måte for bedrifter å samle og organisere organisk og betalt innhold ved bruk av offentlige profiler.
Fra å være et sosialt medium hvor det du legger ut forsvinner etter 24 timer, har Snapchat nå gjort store endringer.
Fra nå av må alle bedrifter som ønsker å annonsere på Snapchat opprette en offentlig profil. Dette blir omtalt som «en bedrift sitt hjem på tvers av Snapchat», og gjør at Snapchat for bedrifter nå er mer lik andre sosiale medium, som for eksempel Instagram.
Tanken er at når noen får opp en annonse på Snapchat skal de kunne klikke på avsender og komme inn på den offentlige profilen til bedriften. Denne profilen må være verifisert av Snapchat før den kan tas i bruk.
Grunnen til at Snapchat innfører dette tiltaket er ifølge dem selv for å unngå spam-ads og for at snapchattere skal kunne stole på avsender og det innholdet de får opp i appen.
Les også: [Nybegynner]: Snapchat, hva er det?
En offentlig profil kan settes opp på litt ulike måter, alt etter hvilken type bedrift den skal representere og hvilken aktivitet de ønsker å ha på Snapchat. Bedrifter kan blant annet velge mellom å opprette en butikk med egne varer, eller ha chattefunksjon.
Felles for alle offentlige profiler er at de består av et profilbilde og en biografi, og at det er 4 ulike typer innhold som kan legges ut på profilen:
Les også: 10 tips: Slik kan du bruke Snapchat i markedsføring
En offentlig profil er ikke noe bedrifter bare får utbytte av dersom de skal annonsere. Det kan også bidra til at bedriften organisk kommer i kontakt med potensielle kunder ved å lage nyttig og underholdende innhold.
Med en offentlig profil kan bedrifter bli oppdaget gjennom Spotlight, Discover, AR Lens og via å bli tagget av andre snapchattere.
Er du klar for å komme i gang? Slik oppretter du en offentlig profil på Snapchat.