Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Derfor må bedrifter ha offentlig profil på Snapchat


Derfor må bedrifter ha offentlig profil på Snapchat

Snapchat har lansert en ny måte for bedrifter å samle og organisere organisk og betalt innhold ved bruk av offentlige profiler.

 

Fra å være et sosialt medium hvor det du legger ut forsvinner etter 24 timer, har Snapchat nå gjort store endringer. 

Alle annonsører må opprette en offentlig profil

Fra nå av må alle bedrifter som ønsker å annonsere på Snapchat opprette en offentlig profil. Dette blir omtalt som «en bedrift sitt hjem på tvers av Snapchat», og gjør at Snapchat for bedrifter nå er mer lik andre sosiale medium, som for eksempel Instagram.

Tanken er at når noen får opp en annonse på Snapchat skal de kunne klikke på avsender og komme inn på den offentlige profilen til bedriften. Denne profilen må være verifisert av Snapchat før den kan tas i bruk. 

Grunnen til at Snapchat innfører dette tiltaket er ifølge dem selv for å unngå spam-ads og for at snapchattere skal kunne stole på avsender og det innholdet de får opp i appen. 

 Les også: [Nybegynner]: Snapchat, hva er det?

 

Dette inneholder en offentlig profil

En offentlig profil kan settes opp på litt ulike måter, alt etter hvilken type bedrift den skal representere og hvilken aktivitet de ønsker å ha på Snapchat. Bedrifter kan blant annet velge mellom å opprette en butikk med egne varer, eller ha chattefunksjon. 

Felles for alle offentlige profiler er at de består av et profilbilde og en biografi, og at det er 4 ulike typer innhold som kan legges ut på profilen: 

  • Public stories: Dette er den tradisjonelle storyvarianten som Snapchat er kjent for, hvor innholdet forsvinner etter 24 timer. 
  • Saved stories: Du kan velge å lagre utvalgte public stories. Disse blir liggende under fanen "saved stories" på bedriftens offentlige profil.
  • Spotlight: Kjappe videoer med fokus på underholdning og verdi for seeren. Blir liggende under fanen "spotlight" på offentlige profiler.
  • AR Lens: Her kan du legge ut alle linsene du lager for bedriften. 


Les også: 10 tips: Slik kan du bruke Snapchat i markedsføring

Administrering av public profil gjør du på ads.snapchat.com.


Økt organisk tilstedeværelse

En offentlig profil er ikke noe bedrifter bare får utbytte av dersom de skal annonsere. Det kan også bidra til at bedriften organisk kommer i kontakt med potensielle kunder ved å lage  nyttig og underholdende innhold. 

Med en offentlig profil kan bedrifter bli oppdaget gjennom Spotlight, Discover, AR Lens og via å bli tagget av andre snapchattere. 


Er du klar for å komme i gang? Slik oppretter du en offentlig profil på Snapchat.


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no