Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 25.09.2013.
Sist oppdatert: 25.08.2023.
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > 15 tips for statusoppdateringer i sosiale medier
Slik deler du bedre i sosiale medier.
Denne artikkelen er over 2 år gammel, innholdet kan være utdatert.
Noen får bedre resultater enn andre i sosiale medier. Dette skyldes selvsagt hva man deler, men også hvordan man deler det. De fleste sosiale medier premierer også brukere som klarer å involvere andre brukere. Dette medfører ofte at neste gang man deler noe, er det flere som blir eksponert for innholdet ditt.
Statusoppdateringer med bilder har ofte dobbelt så stor sannsynlighet for kommentarer, likes, retweets osv.
Fortell hva du vil. Statusoppdateringer med lenker og en oppfordring med å besøke nevnte link, øker involveringen til den som ser statusoppdateringen.
Selve salget gjør du ikke på sosiale medier, det gjør du på websiden du lenker til. Bruk sosiale medier til å gi gratis informasjon, tips og mer kunnskap. Følgerne dine er der fordi de føler at du gir dem merverdi.
Video er et sterkt medium. Har du anledning til å dele video, forsøk å gjøre dette rett i strømmen på det sosiale mediumet.
Gi følgerne dine en smakebit og noe morsomt, helst samtidig. Det som er enkelt, er som regel lett å forstå. Samtidig skal du gi noe verdifullt. Hovedrettene og det tyngre innholdet sparer du til de som vil gå mer i dybden på innholdet ditt.
Sjekk at alt er rett før du trykker publiser. Sjekk at bilder og lenker fungerer.
Verdien av å se hvordan det blir seende ut når det er publisert, er stor. Kanskje du kan testpublisere på en testkonto som venner og kolleger kan gi tilbakemeldinger på, før du publiserer på firmakontoen?
De fleste bedrifter publiserer innhold mellom 8 og 16 på hverdagene. Samtidig er vi mest mottakelig for å tilta oss ny kunnskap utenom arbeidstid. Forsøk derfor å publisere utenom normal arbeidstid, gjerne sent en kveld midt i uka eller en søndag formiddag. Har du de rette verktøyene, kan du også produsere innholdet på forhånd, men vente med publisering til et bedre tidspunkt.
Stadig flere sosiale medier tilbyr annonsering av innhold. Kjøp annonsering for dine beste statusoppdateringer, og la enda flere bli kjent med innholdet ditt.
Hold deg til så korte statusoppdateringer som mulig. Dersom du har et tyngre budskap å komme med, se om du kan dele det opp i flere statusoppdateringer.
Dersom du også deler andre sitt innhold, viser du at du er opptatt av følgerne dine sitt beste og at de skal få mer kunnskap, uansett om det er du eller andre som kommer med det. Kanskje får du noe tilbake fra de som har laget det du deler også?
Gi følgerne dine noe som bare de får. Dette kan være PDF-er med fagstoff, gratis produkter, tilgang til konkurranser eller rabattkoder.
Gi følgerne dine positive tilbakemeldinger på det de deler innen ditt fagfelt, og svar selvsagt raskt hvis du blir spurt om noe.
Det finnes tjenester som analyserer Internett for deg og varsler når ord eller uttrykk du har valgt ut blir nevnt av andre. Med Twitter-klienten Tweetdeck, kan du bli varslet når utvalgte ord blir nevnt i Twitter-meldinger. Twingly varsler deg om aktuelle blogginnlegg, mens Google Alerts sender deg e-post hver gang nye nettsider med aktuelle emner blir oppdaget.
Følg med på analyseverktøyene du har tilgjengelig. LinkedIn og Facebook har egne analyseverktøy for bedriftssider. I tillegg kan du benytte Google Analytics til å analysere besøkstrafikken på nettsidene. Husk å merke lenkene dine riktig.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 25.09.2013.
Sist oppdatert: 25.08.2023.