Du er her: Forside -> Analyse - > Hvor kommer trafikken på nettsidene fra?


Hvor kommer trafikken på nettsidene fra?

Publisert den 11.09.2013 av Stian Tjervåg Fredriksen

Gjør linkene dine sporbare i Google Analytics-rapporten.

Vi har tidligere skrevet om hvordan Google Analytics fungerer. Ett av de viktigste tallene du ser på når du analyserer besøkstall på nettsiden, er trafikkildene. Hvordan blir nettsiden din funnet?

 

Analyse av webtrafikk.

Under fanen "Trafikkilder" i hovedmenyen til Google Analytics, kan du se hva som er årsakene til at websiden får besøk. Dette kan være linker fra andre nettsider som kunder og leverandører, blogger, katalogoppføringer og andre type nettsider. Besøkende du får fra denne type nettsider, er kalt "Referral" eller "Henvisningstrafikk" på norsk. Annen type trafikk du får, er fra søkemotorer. Dette kan enten være betalt eller ubetalt. Kjennetegnet er at du i stor grad kan se konkret hvilke søkeord som gir besøkstrafikken. Denne type trafikk er kalt "Søketrafikk". En litt spesiell trafikkilde, er "Direkte trafikk". Dette er i utgangspunktet de som har tastet inn adressen til nettsiden din selv, eller benyttet et bokmerke de har lagret i nettleseren sin. Men direkte trafikk kan også komme av at Google Analytics ikke klarer å definere hvor trafikken faktisk kommer fra. Dette kan eksempelvis være de som har trykket på en link i en e-post, eller kommer fra et nettsted som Google Analytics ikke kjenner igjen.

Ofte er "Direkte trafikk", den største kilden til trafikk på et nettsted.

Sporing av linker i Google Analytics.

For å forstå hvor trafikken kommer fra, har Google Analytics derfor en fjerde kategori for trafikkilder, dette kalles Kampanjer

Det er mange grunner til å sette sporingsdata på linkene. Det kan eksempelvis være som nevnte eksempel, at man ønsker å se hvor mange som faktisk trykker på webadressen i signaturen på e-posten. Men det kan også være andre, spesifikke ønsker. Legger man for eksempel ut en link på Facebook og noen trykker på denne, får man kun vite at "Facebook" er kilden. Man får ikke vite hvilken av statusoppdateringene (vi antar at du legger ut flere) som fører til besøket på nettsiden, og man kan heller ikke vite om det er et klikk fra Facebook-siden din, eller om det er noen helt andre som har delt en link til nettsiden din. 

For å vite nøyaktig hvor stor trafikken er fra en konkret link, må du merke den med en Google Analytics-kode.


Slik legger du inn en sporingskode på linkene dine

For å merke linkene dine og overstyre hva Google Analytics definerer som trafikkilde, legger du til en kode på slutten av linken. Denne begynner med et spørsmålstegn og kan eksempelvis se slik ut:

https://sorentio.no/?utm_source=facebook.com&utm_medium=Sosiale+medier
&utm_content=11092013&utm_campaign=Nye


utm_source:

Kilde til trafikken. Dette kan være en konkret nettside du legger linken på, eller det kan være "E-post" dersom det er en link du bruker i en eller flere e-poster (f.eks. E-postsignatur).


utm_medium:

Hva slags medium er det du plasserer linken i? Er det sosiale medier, en bannerannonse eller en link som ligger i en QR-kode?


utm_content:

Her spesifiserer du konkret den aktuelle linken. Denne beskriver innhold i annonsen din slik at du kan skille trafikk mellom eventuelt flere annonser.


utm_campaign:

Dersom du har en spesiell type kampanje, kan du spesifisere det her, men det er ikke nødvendig. Dette kan eksempelvis være "Nye kunder", "Remarketing" eller noe annet. 


Tips:

Det kan være fornuftig å bruke linkforkortere eller andre teknikker dersom hele adressen blir synlig i linken. I eksemplet vi har brukt over, ville vi kun publisert https://sorentio.no, mens når man trykker på linken, vil man komme til den fullstendige adressen som du ser i eksempelet. Skal du sette inn link i et printprodukt, som for eksempel et magasin eller en avisannonse, kan det være fornuftig å bake den lange adressen inn i en QR-kode i tillegg. QR-koden kan ikke stå alene, rett og slett fordi ikke alle har QR-kodeleser på sin telefon. Så adressen må uansett plasseres ved siden av, men gjør den da kortere. Du kan for eksempel få de som er ansvarlig for oppsett av nettsiden din, til å lage en kortere adresse som videresender til den lange. I vårt eksempel her, kunne vi for eksempel laget en adresse som var https://sorentio.no/julemagasin dersom det var en link vi publiserte i et julemagasin, https://sorentio.no/sommermagasin dersom det var en artikkel i et sommermagasin osv. Dersom noen hadde skrevet inn denne linken, kunne vi videresendt brukeren til adressen brukt i eksemplet over.


Trenger du hjelp til å spore trafikken på websiden din?

Selvsagt kan du kontakte oss i Sorentio angående sporing av webtrafikk


Vi har forøvrig også laget et verktøy som gjør at du enkelt kan sette opp sporing av linker du lager på vårt arbeidsdomene, http://sorentioweb.no/linker/. Her kan du enkelt sette opp sporing av dine linker for Google Analytics selv.