Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Søkeordsannosering i Google Ads


Søkeordsannosering i Google Ads

Publisert den 16.01.2020 av Herman Ekeberg

Dine potensielle kunder søker etter dine produkter og tjenester. Derfor må du annonsere på Google.



Rundt 90% av alle søk som gjøres på internett skjer på Google. Målgruppen din er der og søker etter produkter og tjenester som nettopp din bedrift tilbyr. Det er den største grunnen til at du må komme i gang med søkeordsannonsering i Google Ads.

Her får du en kort innføring i hva Google Ads er og hvilke fordeler det vil gi.

Søkeordsannonsering

Google Ads er et program for annonsering på nett. Her kan du opprette søkeordsannonser, i tillegg til displayannonser (bilde- og bannerannonser), videoannonser, shoppingannonser og app-annonser. Kjøper du søkeordsannonser i Google Ads vil de dukke opp over søkeresultatene når noen søker med ord som samsvarer med dine. 

Før du starter en søkeordkampanje må du finne ut hvilke ord du ønsker at annonsene skal knyttes til i Google Ads. Utvelgelse av riktige søkeord, hvor mye du byr for dem, utforming av tekstannonser og ikke minst måling og effektivisering, påvirker resultatene dine fra annonseringen. 

Ved å knytte Google Ads-kontoen til en Google Analytics-konto får du verdifull innsikt i hvilke søkeord som har generert trafikk inn til nettsiden din organisk. I tillegg får du rapporter på atferden til brukerne som er inne på nettsiden. Hva de har gjort på nettsiden og hvor lenge de har vært der, for å nevne noe. 

Annonsene kan målrettes mot et ønsket publikum, segmentert på blant annet geografi, alder, kjønn osv. Det vil si at du spisser annonsene mot de du ønsker å treffe, og du slipper å bruke annonsekronene dine på personer som ikke er innenfor din målgruppe.

Annonsens destinasjonsside, eller landingsside, er naturligvis avgjørende når noen velger å klikke på din annonse. Kundene må ledes til en nettside som er relevant, fungerende og som inneholder det de er ute etter. 

Les også:
50 millioner Google-søk i døgnet

Fordeler med Google-annonsering

Å annonsere i Google Ads er kostnadseffektivt. Du kan sette begrensninger med ønsket dagsbudsjett, og dermed ha god kostnadskontroll, og du betaler kun når noen klikker på annonsen din. Prisen per klikk avgjøres av hva andre er villige til å betale per klikk på det samme søkeordet. 

Det er enkelt å holde oversikt over synlighet og diverse statistikker i søkekampanjen. Man har enkel tilgang til rapporter og innsikt, som en kan bruke til å optimalisere annonsene over tid (ref. Google Analytics).

Det er lettere å nå potensielle kunder gjennom søkeordsannonser. Kundene vet som regel hva de er ute etter og de er nær en kjøpsbeslutning. Er du tilstede med riktig produkt og tilpassede annonser, er sjansen god for at de velger nettopp deg.

I tillegg kan du med søkeordsannonser være synlig i løpet av kort tid når du vil annonsere noe. For eksempel ved lansering av et produkt eller en tjeneste, eller åpning av en nettbutikk.

Er søkeordsannonsering riktig for din bedrift?

Ja, absolutt! Søkeordsannonsering passer for aktører i alle størrelser, og er i dag en viktig del av den digitale markedsføringen.

Å opprette og vedlikeholde annonsekampanjer i Google Ads er derimot en annen sak. Det krever erfaring, kontinuerlig overvåkning og oppfølging for å optimalisere kampanjene, og det er slett ikke alle bedrifter som har tid eller kunnskap til det. 


Hva med deg og din bedrift?

Ta kontakt med Herman i Sorentio, så hjelper han deg i gang!


Herman Ekeberg
Tlf: 900 46 526
E-post: herman@sorentio.no

Relaterte artikler:
Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?
Google-annonsering