Du er her: Forside -> Markedsføring - > Kan det bli for mye remarketing?


Kan det bli for mye remarketing?

Publisert den 11.10.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

Remarketing kan gjøres katastrofalt, og det kan gjøres genialt. Hvordan kan du lage en god strategi for dette markedsføringsknepet?

Svært mange er skeptisk når de blir introdusert for remarketing. Men skepsisen forsvinner alltid når de får høre hvilke begrensninger som kan legges inn.

 

Vi har tidligere skrevet om hvordan Remarketing er markedsførerens ekstrasjanse, les denne artikkelen dersom du vil lære mer om remarketing.

 

Det er mange annonsører som ikke bruker begrensningene som finnes, men derimot skrur annonsene på full effekt. Det vil si; de viser det til alle som har vært innom nettsiden, og de gjør det hele tiden. Du kan i praksis vise annonser til alle som har vært innom nettsiden din til evig tid, så her er det store muligheter.

 

Frekvens

Hva som vil være korrekt frekvens for bannerannonser til akkurat din bedrift, vil naturligvis variere. Det fine med digitale annonser og remarketing- annonser spesielt, er at du kan justere dette. Som annonsør kan du velge hvor mange ganger annonsene dine skal vises, enten per døgn, uke eller måned. Dersom det er remarketing- annonser du kjører, kan du i tillegg velge å ha en høyere eller lavere frekvens for de som har besøk nettsiden din. Du kan for eksempel velge å fjerne annonsene helt, for de som allerede har besøkt nettsiden din.

 

Relevans

Annonser vil alltid eksistere på internett og spesielt i nettaviser. I alle fall så lenge ikke nettavisene finner en bedre måte å få betalt for innholdet de produserer på. Som leser på et nettsted, kan annonser gjøre opplevelsen av nettstedet negativ. For nettstedet handler det derfor om en gylden middelvei, de må finne annonser som leserne liker. Så kan du naturligvis påstå at nettstedene ikke gjør en god nok jobb, og at du mener annonsene er irriterende. Men til syvende og sist handler det om at annonsørene må få solgt sine produkter. Gjør de ikke det, forsvinner annonsørene. Ergo er det i de annonsebaserte nettstedene sin interesse, at de viser annonser du liker.

Remarketing- annonser er en av teknikkene som kan forbedre opplevelsen til leseren. Dette fordi man kan vise annonser for annonsører som leseren allerede har vist interesse for.

 

Geografi

Er du en lokal leverandør, kan det være nyttig å kombinere remarketing med geografisk begrensning. Dette betyr at du kan vise annonser kun til de som har vært innom nettsiden din før, og befinner seg fysisk innenfor et geografisk område du definerer. Vi har mange eksempler på remarketing- annonser hvor vi bruker geografisk begrensning, for å treffe korrekt målgruppe. Da kan man for eksempel vise annonser på britiske nettsteder, kun til de som fysisk befinner seg innenfor et definert geografisk område i Norge.

 

Ikke vis annonser når det ikke er relevant lenger

Har du en nettbutikk eller en form for bestillingsside, er det ganske enkelt å sette sperre. Dropp å vise annonser for de som allerede har bestilt, i alle fall en periode. Når det er på tide med gjenkjøp, kan du starte opp annonseringen igjen. 

Det samme gjelder naturligvis også andre situasjoner. Noen produkter og tjenester har relativt kort beslutningstid. Enten handler man, eller så gjør man det ikke. Eller man velger en annen leverandør enn din bedrift. Er du en slik bedrift, bør du begrense hvor lenge du skal vise remarketing- annonsene.

 

Fjern annonsene dine fra nettsteder du ikke vil assosieres med

Det finnes to måter å velge hvilke nettsteder man skal vises på; 

 

 

  • Velg alle du vil vises på
  • Velg bort alle du ikke vil vises på 

 

 

Enkelte temasider vil du ikke vises på, uansett, og de kan være greit å fjerne, først som sist. Du kan sperre på spesifikke ord, slik at du unngår å vises på sider som inneholder de definerte ordene. Du kan også når som helst gå inn og se hvilke nettsteder du faktisk blir vist på, og sperre de du vil vekk fra, fortløpende.

 

Hva er alternativet til remarketing- annonser?

Det umiddelbare alternativet til remarketing, er ordinær bannerannonsering uten remarketing- kriteriet. Dette er som regel dyrere, mindre målrettet og ikke like effektivt. Vi anbefaler at du først prioriterer remarketing, før du eventuelt vurderer ordinær bannerannonsering for å utvide målgruppen. Andre annonsemetoder du også bør vurdere, er søkemotorannonsering, søkemotoroptimalisering, e-postmarkedsføring og bloggmarkedsføring.