Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er CTA?


Hva er CTA?

CTA er et viktig verktøy for deg som jobber med digital markedsføring. Slik bruker du CTA på best mulig måte.

 

CTA står for «call-to-action» og er en oppfordring til handling.

Det kan være et klikkbart element, eller en oppfordring til å gjøre noe, som for eksempel ringe et telefonnummer, laste ned en e-bok eller sende inn et kontaktskjema. 

Poenget er å føre en potensiell kunde lenger ned i kjøpstrakten din.

Hvorfor trenger vi CTA?

«Ring oss nå på 70 300 850» er en tydelig CTA som oppfordrer potensielle kunder å ta kontakt. Det kan virke banalt å måtte fortelle den som besøker nettsiden din at de faktisk kan ringe bedriften din, men du må faktisk minne dem på hva de skal gjøre.

Det er ikke sikkert du vil at kunden skal ringe. Kanskje vil du at de skal fylle ut et kontaktskjema. Eller sende en e-post. Uansett hva du ønsker må du være tydelig på at du vil at kunden skal gjøre nettopp det.

Hvor bør CTA brukes?

Nettsiden din bør ha tydelige CTA som leder kunden i den retningen du ønsker. Det kan være å sende inn kontaktskjema, ringe dere, bestille eller kjøpe noe, melde seg på nyhetsbrev eller laste ned en e-bok. 

Men CTA bør også brukes i andre deler av markedsføringen til bedriften, som for eksempel nyhetsbrev, blogginnlegg, annonser eller til og med innlegg på sosiale medier. 

Les mer: CTR, CPC, CPM og ROI. Har du kontroll på begrepene innen digital markedsføring?

CTA med visuelle effekter

Det er viktig at CTA-ene dine blir lagt merke til. Gjør budskapet ditt tydelig, og gjør det stort. Vil du at noen skal trykke på en knapp, gjør den stor nok til at den enkelt legges merke til, men ikke gå for blinkende knapper i skrikende farger.

Lag gjerne effekter og bevegelser, men gjør det elegant slik at det ikke blir ropende eller masete. Alternativer som du må ha med, men som du kun vil kunden sekundært skal gå til, gjør du mindre synlig enn det du helst vil kunden skal gjøre. 

Hjelp kunden å velge med tydelig CTA

I gjennomsnitt forsvinner 50% av de besøkende fra nettsiden din innen det har gått 10 sekunder. Dette er altså tiden du har til å: 

1) Få frem budskapet ditt 
2) Få kunden til å gjøre det du ønsker 

Gi derfor kunden enkle valg. Ikke be om mer enn du behøver. Ønsker du kontakt med kunden, så ber du om telefonnummer eller e-post. Du behøver ikke mer for å starte en dialog med kunden. Trenger du mer informasjon, gjør du det først i neste trinn.

Les mer: Hva er fluktfrekvens?

Gi alternativer

Det er ingen bedrifter som har det slik at de bare får henvendelser via telefon eller bare via e-post. Alle bedrifter har kunder med ulike preferanser. 

Gi kunden flere muligheter, men fokuser gjerne på én ting av gangen. Ett sted ber du om at kunden skal ringe, et annet sted ber du om at kunden skal sende kontaktskjema (du har selvsagt all kontaktinfo tilgjengelig i bunn på nettsiden din). 

Fokuser naturligvis mest på det du selv ønsker at kunden skal gjøre. 

Be kunden om det du vil ofte

Gi kunden et argument for å kontakte deg. Be deretter om at kunden skal kontakte deg. Gi kunden ett argument til. Be på nytt om at kunden skal kontakte deg. Gjenta så denne metoden. 

Dersom kunden er overbevist er det ikke noe poeng i at du kommer med flere argumenter. Kunden VIL kontakte deg. Om kunden derimot ikke er overbevist, vil vedkommende se flere argumenter og fortsetter videre. 

Trenger du hjelp til å optimalisere nettsidene dine? Her kan du kontakte oss i Sorentio

Om du er på jakt etter flere nettsidetips anbefaler vi å laste ned denne e-boken: 9 tiltak for bedre nettsider


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 27.06.2021.

Sist oppdatert: 20.12.2022.