Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er Call-To-Action?


Hva er Call-To-Action?

Publisert den 27.06.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

Alle bedrifter med nettside, bør ha et tydelig fokus på Call-To-Action (CTA).

Lurer du på hvorfor noen får så mange flere kontakthenvendelser enn andre? Selv to konkurrenter i samme bransje med nesten identiske produkter og (nesten) identisk innhold på nettsidene, kan ha stor forskjell i antall henvendelser de får.

I rubrikkannonsens tid inneholdt hver eneste annonse "Ring oss nå på ...". Den dag i dag er det mange som sier; "Det verste jeg vet, er når jeg ikke finner kontaktinfo på en nettside". Hvorfor er det slik? Har mange bedrifter helt glemt hvorfor rubrikkannonsene fungerte? Hvorfor står det ikke "Ring oss" med tilhørende telefonnummer over hele nettsiden din? 

Det er ikke sikkert du driver et firma som vil at potensielle kunder skal ringe. Kanskje vil du heller at de skal handle fra nettbutikken din eller registrere seg for et kurs. Det kommer vi tilbake til.

 

Men først; Hva er egentlig Call-To-Action?

-Du må være tydelig på hva du vil den besøkende av nettsiden din skal gjøre.

Og du må be vedkommende om å gjøre det.

 

Ring oss nå på 70 300 850

Ring oss nå på 70 300 850

Ring oss på 70 300 850

Ring oss nå på 70 300 850

 

Ser du hva poenget mitt er? (Utenom at jeg vil at du skal ringe vårt nummer naturligvis). Poenget er, denne enkle setningen sier utrolig mye. Den minner den potensielle kunden på at han/ hun kan ringe. Den forteller at du skal ringe oss, og den forteller at du skal gjøre det . Kundene dine er ikke dumme. Men du må faktisk minne dem på hva de skal gjøre.

Det er ikke sikkert du vil at kunden skal ringe. Mulig du vil at de skal fylle ut et kontaktskjema. Eller sende en e-post. Men da må du være tydelig på at du vil at kunden skal gjøre nettopp det.

 

Visuelle effekter

Dropp blinkende knapper i skrikende farger. Men gjør budskapet ditt tydelig, og gjør det stort. Vil du at noen skal trykke på en knapp, gjør den STOR. Lag gjerne effekter og bevegelser, men gjør det elegant slik at det ikke blir ropende eller masete. Alternativer som du må ha med, men som du kun vil kunden sekundært skal gå til, gjør du synlig. Men det bør være mindre synlig enn det du helst vil kunden skal gjøre.

 

Velg for kunden

I gjennomsnitt forsvinner 50% av de besøkende fra nettsiden din innen det har gått 10 sekunder. Dette er altså tiden du har til å 1) Få frem budskapet ditt og 2) Få kunden til å gjøre det du ønsker. Gi derfor kunden enkle valg. Må du be kunden ta stilling til mer, gjør du det først i neste trinn. Ikke be om mer enn du behøver. Ønsker du kontakt med kunden, så ber du om telefonnummer eller e-post. Du behøver ikke noe mer for å starte en dialog med kunden.

 

Gi alternativer

Det er ingen bedrifter som har det slik at de bare får henvendelser via telefon eller bare via e-post. Alle bedrifter har kunder med ulike preferanser. Gi kunden flere muligheter, men fokuser gjerne på én ting av gangen. Ett sted ber du om at kunden skal ringe, et annet sted ber du om at kunden skal sende kontaktskjema (du har selvsagt all kontaktinfo tilgjengelig i bunn på nettsiden din). Fokuser naturligvis mest på det du selv ønsker at kunden skal gjøre.

 

Be kunden om det du vil - Ofte

Gi kunden et argument for å kontakte deg. Be deretter om at kunden skal kontakte deg. Gi kunden ett argument til. Be på nytt om at kunden skal kontakte deg. Gjenta så denne metoden. Dersom kunden er overbevist er det ikke noe poeng i at du kommer med flere argumenter. Kunden VIL kontakte deg. Om kunden derimot ikke er overbevist, vil vedkommende se flere argumenter og fortsetter videre.

 

Dersom du trenger hjelp til innhold på nettsidene dine og hvorvidt de er kontaktskapende nok, ta kontakt med en av våre rådgivere her -> https://sorentio.no/ansatte/