Skrevet av:
Silje Marita Lillebø
Designer og Innholdsprodusent
90 09 92 96 // silje@sorentio.no
Du er her: Forside -> Kunder - > Kundecase: Ny verktøykasse for å erobre verden
Da Sykkylven Stål kom til oss, trengte de hjelp til å finne riktig retning til merkevaren Dyfosit®.
Kundecase: Sykkylven Stål
Posisjonerings- og merkevarestrategi
Sykkylven Stål var på utkikk etter noen til å lede et prosjekt for strategisk posisjonering for merkevaren deres Dyfosit®. De ønsket hjelp til å finne ut av hvordan merkevaren deres skulle oppfattes av kunder og i forhold til konkurrenter gjennom en klar og tydelig posisjonerings- og merkevarestrategi.
Dyfosit® er en merkevare under produksjonsselskapet Sykkylven Stål som omfatter de patenterte funksjonsløsningene til hvilestoler og andre sittemøbler. Løsningene til Dyfosit® gir stor designfrihet til møbeldesignere og møbelprodusenter, samtidig som kundens komfort blir ivaretatt. Med en lang og stolt historie i møbelbygda Sykkylven og Norge, ønsket de nå å reise ut for å erobre verden.
Sykkylven Stål kom til oss for å få hjelp til å finne riktig strategisk posisjon for merkevaren i det internasjonale markedet. De trengte en oversikt som viste hvordan posisjon, produkter, verdier og kultur hang sammen. Dette endte opp i et merkevareløfte og en brandstory som de ansatte kunne kjenne seg igjen i og være stolte av, som også kundene ville forstå og oppfatte som attraktiv.
Les også: Signalene på at bedriften bør ha en merkevarehåndbok
Samarbeidet resulterte i en tydelig strategi for å posisjonere merkevaren i det internasjonale markedet, et tydelig kundeløfte, samt forslag til hvilke markedstiltak som vil styrke arbeidet for å ta en posisjon. Det ble også utarbeidet en ny visuell profil for å styrke identiteten til merkevaren, som en naturlig forlengelse av prosjektet.
Med ny visuell identitet fremstår de som en skapende, seriøs samarbeidspartner som tar sine kunder på alvor. Med en merkevarestrategi har de nå en full verktøykasse og et kompass å ta med seg på reisen ut til u-erobrede markeder.
"Vi valgte Sorentio i konkurranse med andre leverandører. Vår erfaring er at de er faglig dyktig og satte seg raskt inn i vårt behov ved utarbeidelse av en posisjoneringsstrategi for merkevaren Dyfosit® . Vi er svært fornøyd med resultatet og kan trygt anbefale Sorentio."
Det var viktig å involvere hele ledelsen og salgsapparatet, så prosjektet ble godt forankret i selskapet. De hadde allerede vært gjennom en prosess med alle ansatte og lagt en overordnet strategi for Sykkylven Stål, og vi jobbet ut i fra denne vedtatte strategien.
Les også: Merkevarestrategi og markedsplan - hva er forskjellene?
Vi gjennomførte flere workshops der vi blant annet gikk gjennom målgruppe- og konkurrentanalyse, marked, styrker, svakheter, USPer, diskusjoner og øvelser. Innimellom workshopene hadde vi arbeidsmøter der vi oppsummerte funn og dokumentasjon på alt som var diskutert. Vi ble godt kjent og jobbet blant annet frem kundeløftet:
Dyfosit® skaper innovative løsninger som hever komforten i møbelet og ivaretar vår identitet gjennom designfrihet.