Du er her: Forside -> Markedsføring - > Merkevarestrategi og markedsplan - hva er forskjellene?


Merkevarestrategi og markedsplan - hva er forskjellene?

Både merkevarestrategien og markedsplanen er to viktige verktøy for en bedrift som vil bygge og ha en sterk posisjon i markedet sitt.

De er på mange måter to sider av samme mynt, de henger tett sammen og er samtidig knyttet opp til en overordnet forretningsplan eller forretningsstrategi.

Merkevarestrategien og forretningsplanen

Der forretningsplanen er veikartet til bedriften som beskriver virksomheten, kjerneproduktet, organisasjonen, hvordan dere skal tjene penger, de overordnede målene - forretningsmodellen - svarer merkevarestrategien på "hvorfor". Hvorfor eksisterer merkevaren, hva er formålet med den, hva er kjerneverdiene i merkevaren og dens posisjon i markedet? Merkevarestrategien er på en måte den emosjonelle delen av forretningen.

Merkevaren din er slik verden ser på virksomheten din. Det er ryktet og omdømmet ditt. En tydelig og definert merkevare med gode kjerneverdier lar kundene dine identifisere seg med den og på mange måter bygge følelsesmessige forbindelser.

Kunder velger helst den merkevaren de stoler på og liker.

P.S. Merkevarestrategien angir også merkevarens visuelle identitet, gjerne i en merkevarehåndbok.

Les også: Slik lager du digital markedsplan for din bedrift

Markedsplanen

Markedsplanen er en del av merkevarestrategien. Noen kaller det markedsføringsstrategi eller markedsstrategi, men vi har valgt å kalle det markedsplan for å unngå begrepsforvirring.

Der merkevarestrategien setter den langsiktige retningen, tar markedsplanen for seg de konkrete markedsføringstiltakene som settes ut i markedet.

Markedsføringstiltakene er for eksempel innholdsmarkedsføring med nettsider, blogg og nyhetsbrev, jevn tilstedeværelse i sosiale medier, kampanjer og annonser, kurs og events eller andre interaksjoner med målgruppen eller kundene.

Det aller viktigste som binder dette sammen er historien du forteller om merkevaren din og at kjerneverdiene er noe målgruppen identifiserer seg med.

En vellykket merkevarestrategi og markedsplan bygger både merkevarebevissthet, troverdighet og er samtidig salgsutløsende.

Les også: Signalene på at bedriften bør ha en merkevarehåndbok

Ikke la strategien ligge i en skuff

For mange ender strategien opp i en skuff, på en hylle eller på sjefen sin PC. Det er når du bruker strategien at den skaper verdi. Derfor kan det lønne seg å lage strategien konkret og enkel så den er forståelig for alle som skal bruke den.

Videre kan det være lurt å "oversette" strategien til konkrete tiltak, oppgaver eller aktiviteter alle i bedriften kan bruke.

En fin måte å la merkevarestrategien være levende og i bruk er å ha den som en innledende del av merkevarehåndboken.

Trenger du hjelp med enten merkevarestrategi eller markedsplan? Ta kontakt med oss i dag.


Daniel Johan Børsting

Skrevet av:

Daniel Johan Børsting

Innholdsprodusent

909 83 876 // daniel@sorentio.no