Du er her: Forside -> - - > Signalene på at bedriften bør ha en merkevarehåndbok


Signalene på at bedriften bør ha en merkevarehåndbok

Kjenner du deg igjen? Logoen ligger i e-posten, fonten er det bare noen som har installert og det finnes fire forskjellige powerpoint-maler.


Hvem har egentlig den riktige logoen? Hvor finner jeg e-post signaturen eller visittkort-malen? Denne lista kunne vært lenger enn et vondt år.

Det er i disse tilfellene en merkevarehåndbok kommer inn og redder dagen. Alle grafiske ressurser samlet på ett sted, hvordan de skal brukes og hvor de kan lastes ned og installeres.

P.S. En merkevarehåndbok er som regel en del av en større merkevarestrategi.

Fordeler med merkevarehåndbok

Det er til stor nytte at alle i organisasjonen har en forståelse for hvordan merkevaren skal forvaltes og hvordan bedriften eller foretaket skal fremstå visuelt for omverdenen.

Det er også et ypperlig verktøy når dere skal samarbeide med eksterne, for eksempel byråer eller lignende som har behov for hele eller deler av de grafiske ressursene.

En digital håndbok der hele den visuelle profilen er praktisk redegjort og forklart slik at alle i en organisasjon har samme forståelse og bruksmåte av både logo, font, farger, presentasjoner og e-post signaturer for å nevne noen eksempler.

Når en merkevarehåndbok er på plass er det heller ikke lenger noen tvil om hva som er riktig og oppdatert.

I denne artikkelen kan du lese om Sykkylven Stål og Dyfosit sin nye merkevarehåndbok.

Dette står i en merkevarehåndbok

En merkevarehåndbok bør omfatte hele opplevelsen av merkevaren. Den første delen handler om strategien og kjernen i hvordan denne bør fremstå:

  Verdier

  Mål

  Visjon

  -  Kundeløfte 

Videre bør den også si noe om den visuelle identiteten, hvordan skal merkevaren se ut? Den visuelle identiteten er med på å styrke verdier, mål og visjoner for merkevaren.

Her må dette med:

  Logo

  Fargepalett

  Typografi

  Grafiske elementer

  Ikoner

  Fotostil 

Men også den verbale identiteten må med, denne skal gjenspeile det visuelle uttrykket.

En merkevarehåndbok bør også inkludere et uttak som for eksempel kan benyttes ved å sette til live: 

  -  nødvendige digitale løsninger, som ny eller oppdatert nettside.

  -  digital markedsføring, som sosiale medier, nyhetsbrev eller film.

  produksjon av fysiske produkter 

Vi hjelper deg

I Sorentio har vi laget merkevarehåndbok for flere av våre kunder og de har fra første stund hatt nytte av håndboka.

Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg med å samle alle dine grafiske ressurser i en digital merkevarehåndbok! 

Har du noen spørsmål om en merkevarehåndbok kan passe for deg og din bedrift, kan du ta en prat med meg. Kontaktkortet mitt finner du rett under.

Les også: Merkevarestrategi og markedsplan - hva er forskjellene?


Silje Marita Lillebø

Skrevet av:

Silje Marita Lillebø

Designer og Innholdsprodusent

90 09 92 96 // silje@sorentio.no