Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 31.05.2016.
Du er her: Forside -> Webutvikling - > Er Meta-tags viktig for en nettside?
Hvilke fordeler kan du få av riktig Meta-koder?
Meta-tags, eller meta-koder som det heter på norsk, er informasjon som kan ligge i koden på nettstedet ditt. Denne typen koder er ment som informasjon til søkemotorer, nettlesere, dataroboter og virusprogrammer. Med andre ord, alle andre enn den besøkende.
Det finnes mange forskjellige Meta-koder, og her er noen av de:
En kort tekst som skal beskrive innhold på nettsiden man besøker
Du kan lese mer om hvordan lage en god meta-description her.
Stikkord om hva man kan forvente å finne på nettsiden man besøker. Vær oppmerksom på at de fleste søkemotorer bryr seg ikke om meta keywords. Google sluttet å se på dette i 2012. Men for andre formål som f.eks. internsøk og for interne seo-verktøy, kan det være nyttig å definere hvilke keywords man vil ha fokus på.
Tittel på nettsiden man besøker.
Les her om hvordan du lager en god Title-tag.
Hvem har skrevet innhold på siden?
Hvordan skal nettsiden skaleres på andre enheter enn vanlig stasjonær/ bærbar maskin?
<meta name="description" content="Vi leverer markedsføring som er målrettet og målbar.">
TIPS: Vil du vite hvilke meta-koder som ligger på en nettside? Høyreklikk hvor som helst på siden og klikk Vis kilde/ View source.
Korrekt bruk av meta-koder krever selvsagt at koden er korrekt. I tillegg må du holde deg innfor maksimalgrensen for antall tegn. Description bør for eksempel ikke overstige 155 tegn inkludert mellomrom, mens keywords ikke bør overstige mer enn 15 ord.
Tidligere var spesielt meta-keywords svært viktig for hvilke søkeord man var synlig på i søkemotorene. Søkemotorene har for lengst oppdaget at dette misbrukes, og det er derfor sjelden søkemotorer bryr seg om meta-keywords.
De andre meta-kodene finnes av en grunn. Spesielt meta-description og title er viktig. Dette er de som blir stående som oppføring i søkemotorene:
Tekst har i alle tider vært et viktig element i markedsføring. I 2015 ble det gjort 50 millioner (!) søk per døgn i Norge på Google. Uansett hvilken plassering du skulle ha i søkemotorene på de ulke søkeordene, er det viktig at når man først får øye på din oppføring, blir den lagt merke til. Når man først har fått oppmerksomheten fra den som søker, er det viktig at din oppføring blir klikket på. Med andre ord er innholdet i Title og Description helt avgjørende. Så får det heller være bonus om du i tillegg får en bedre plassering i søkemotorene.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 31.05.2016.