Du er her: Forside -> Webutvikling - > Tittel på nettsiden defineres av en title-meta-tag


Tittel på nettsiden defineres av en title-meta-tag

Publisert den 29.05.2013 av Stian Tjervåg Fredriksen

Slik definerer du tittel på nettsiden din og undersidene.

Hva er en tittel-tag?

En Tittel-tag er en meta-tag som beskriver både hva besøkende og søkemotorer kan forvente å finne på en bestemt nettside. Tittel-tag defineres både på hovedsiden og undersidene. 


Hvorfor skal man ha en Tittel-tag?

For både søkemotorer og besøkende, er tittelen på en nettside viktig. På de fleste nettlesere, står tittelen på nettsiden man er inne på, øverst i nettleservinduet. Det gir informasjon og forventing til den besøkende om hva man kan finne. I tillegg hjelper det søkemotorene med å fortelle hva som befinner seg på hver spesifikke side.





Hvordan setter man inn en Tittel-tag?

Tittel-tag settes inn i HTML-koden til nettsiden, som skal ligge mellom <head> og </head>. De fleste publiseringsløsninger gjør dette automatisk når man oppretter en ny webside eller underside på en webside. Enkelte henter dette fra overskriften man har valgt for siden, mens andre publiseringsløsninger gir mulighet til å definere en egen tittel.


Tips

Unik tittel

Velg en egen tittel for hver enkelt underside. Dersom man bruker Google Webmaster Tool til å validere nettsiden, vil man faktisk få en feilmelding dersom man har samme tittel på flere (under)sider.


Firmanavn i tittel

Ikke ha med firmanavn eller tittel på selve nettstedet i alle tittel-tager, med mindre du ønsker å søkemotoroptimalisere nettstedet for nettopp dette. Dersom du likevel velger å ta med firmanavn eller tittel på nettstedet i alle tittel-tager, så ha det i siste del av tittelen. 


Lengde på tittel

Det finnes flere forskjellige anbefalninger i forhold til lengde på tittel-tagen. For søkemotoroptimalisering sin del, bør du holde deg under 80 inkludert mellomrom. Google viser kun de første 65. Mange mener at Google indekserer inntil 80, men siden de kun viser de første 65, anbefaler vi at du holder deg innenfor dette. I vår egen publiseringsløsning har vi satt maksgrensen til 55 fordi man skal få plass til et eventuelt firmanavn til slutt.

Uansett er det viktig å huske på at kort og konsist er som regel bedre for besøkende av nettsiden. Ikke bruk opp alle 65 tegnene bare fordi du kan. Spesialtegn, ord med mellomrom mellom hver bokstav osv, er også ikke å anbefale da det er både vanskelig å lese og nesten umulig for søkemotorene å oppfatte.