Du er her: Forside -> Tips - > Tre enkle grep for å synliggjøre din bedrift


Tre enkle grep for å synliggjøre din bedrift

Det er et hav av muligheter å velge mellom når du skal gjøre bedriften din mer synlig på nett. Vi har tips som du kan bruke når du er i denne prosessen.

Tre enkle grep for å synliggjøre din bedrift


Finn ut hvem kundene dine er

Det er mange bedrifter som spør seg selv om hvor de bør annonsere. Facebook, LinkedIn, Snapchat, TikTok, Instagram, eller kanskje YouTube? Mange muligheter, men det er ikke alle kanalene som er like riktige for bedriften din. Hvor dere skal annonsere avhenger av hvem kundene deres er. Du kan finne ut hvilke kanaler du bør konsentrere deg om etter å ha definert en enkel målgruppe:

  • Kjønn
  • Aldersgruppe
  • Bosted


Finn ut hvor kundene dine er

For eksempelets skyld sier vi at målgruppen er kvinner mellom 18-29 år og bosatt i Norge. 

    I hvilke sosiale medier treffer man best denne målgruppen? Et tips er å lese Ipsos rapporter om nordmenns brukeratferd i sosiale medier. Når man leser rapportene er det viktig å skille mellom hvor mange som har en profil på et sosialt medium og hvor ofte de bruker det daglig. 

    For eksempel har mange profil på Facebook, men det er store variasjoner på hvor aktive de ulike aldersgruppene faktisk er der. Hele 84% av kvinner i aldersgruppen 18 til 29 år har profil på Facebook. På samme tid er det den aldersgruppen som bruker minst tid på Facebook, og trenden er synkende. 

    I følge Ipsos SoMe-tracker Q4'21 bruker kvinner i aldersgruppen 18 til 29 år mest tid på Instagram og Snapchat. Det er derfor naturlig å vurdere disse to kanalene når du skal treffe denne målgruppen. I tillegg er det verdt å merke seg at det er en økende trend på daglig bruk av TikTok.

    Annonsering i sosiale medier

    Du har definert en målgruppe og vet nå hvilke sosiale medier du bør konsentrere deg om. Neste steg er å lage godt innhold og relevante annonser som engasjerer målgruppen. Dette er vanskeligere enn man ofte tror, men man kommer langt med å teste. Ikke lås deg fast til det samme innholdet i alt du publiserer. Sett gjerne opp flere annonser som har ulikt innhold og test hvilke av de som gir best resultat.

    Annonsering i sosiale medier kan både øke kjennskap, salg og skaffe leads til bedriften din. Det er med på å synliggjøre bedriften din for de som ikke nødvendigvis leter etter produktene og tjenestene akkurat nå, men som likevel kan være interesserte. Når du har definert en målgruppe som du retter annonseringen mot, er det også en større sannsynlighet for å lykkes med markedsføringen. 

     

    Les også: 

    3 nyhetsbrev du må sende

    Så enkelt kan du holde webinar med Sorentio

    Her finner du våre e-bøker om markedsføring: 

    E-bøker og PDF'er