Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Slik bruker du Instagram for å markedsføre din bedrift


Slik bruker du Instagram for å markedsføre din bedrift

Publisert den 23.06.2016 av Laila Gjerdsbakk

Instagram er verdens mest populære bildedelingstjeneste som brukes av både privatpersoner og næringslivet.

Instagram har stort potensial som markedsføringskanal for både små og store virksomheter. Visuell markedsføring appellerer til følelser, og treffer mennesker uavhengig av bakgrunn og kultur. Instagram kan derfor være et effektivt virkemiddel for å bygge omdømme og merkekjennskap.

 

Hva vil du fortelle?

Før du begynner å poste bilder bør du ha klart for deg hva som er målet med å være til stede. Skal du drive med salg, merkevarebygging eller ønsker du å bygge relasjoner?

 

Om du vil bruke Instagram til å fremme et produkt, bør du holde produktet i fokus. Del bilder av situasjoner og nye bruksområder for å inspirere, og gi kundene innsikt i hva produktene dine kan brukes til. Velg et uttrykk på bildene som går som en rød tråd i alt du poster, slik at følgerne dine umiddelbart assosierer innleggene med ditt produkt.

 

Husk at dersom bedriften din selger tjenester, er menneskene som jobber der en viktig del av produktet dere tilbyr. Da kan det være riktig å gi følgerne et mer personlig forhold til dem og bedriften de representerer.

 

Dersom du ønsker å bruke Instagram for å gi kundene et glimt av hverdagen til bedriften din, bør du jobbe med å fange øyeblikk som viser hvem bedriften din er. Ved å dele disse øyeblikkene, vil du menneskeliggjøre bedriften for kundene dine. Mennesker engasjerer alltid mer enn ting, og kan være med på å bygge tillit og lojalitet til bedriften din.

 

Bruk gode #hashtags

Et viktig element på instagram er bruken av hashtags (emneknagger). Lykkes du med å bruke gode hashtags, kan du nå ut til mange nye følgere. Det er få som søker etter bedrifter å følge på Instagram, men siden hashtags er søkbare kan de føre til at noen oppdager bedriften din. Det vil si at dersom du tagger bildet ditt med #digitalmarkedsføring, vil de som ikke følger deg likevel kunne finne din post. Hashtagger hjelper deg med andre ord å bli synlig for brukere med samme interesse. Vær konsekvent på noen hashtags for å skape kjennskap, men pass på at de hashtaggene du velger er relevante for det du poster.

 

For å komme frem til passende hashtags for deg og din bedrift kan du tenke på:

- Hvilke ord vil jeg forbindes med?

- Hvordan beskriver jeg produktet/tjenesten?

- Hva er folk opptatt av?

- Hva ville jeg selv søkt på?

- Hvordan beskriver jeg bildet?

 

Annonsering på instagram og profiler for bedrifter

Siden høsten 2015 har det også vært mulig å annonsere på Instagram. Dersom du ønsker å benytte denne muligheten, kan du lese mer om hvordan du annonserer på instagram her.

 

Nylig lanserte Instagram en egen løsning for bedrifter, med blant annet profiler for bedrifter og integrert statistikkverktøy. Foreløpig gjelder dette bare i USA, Australia og New Zealand, men det er varslet at resten av verden få muligheten i løpet av 2016. Dette vil gi bedriften din litt andre muligheter enn en vanlig brukerkonto. Blant annet vil det bli mulig å drifte annonsering rett fra appen, legge inn mer informasjon om bedriften og benytte “call to action” eller kontaktknapper som for eksempel “ring nå” eller “send oss e-post”. Du kan lese mer om profiler for bedrifter her.