Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > 10 tips til bruk av Snapchat
Hvordan kan din bedrift benytte Snapchat til markedsføring? La bruk av Snapchat bli en del av din bedrifts strategi for å nå kunder gjennom sosiale medier.
Snapchat har per i dag godt over 2 millioner brukere i Norge (ipsos-mmi.no). Noe som gjør at det er det nest mest brukte sosiale mediet vi har i landet. Nettopp derfor bør du legge Snapchat inn som et av de sosiale mediene ditt firma er aktive på, for å drive digital markedsføring.
Snapchat er en arena som kan gjøre bedriften litt mer "folkelig". Samtidig kan man også vise frem sine profesjonelle sider via denne applikasjonen. Det som er viktig, er at dere bør dele variert og dele ofte. Det kan være greit å lage en egen strategiplan for bruk av sosiale medier for bedriften, og i den ha et eget punkt om hvordan dere ønsker å fremstå på de ulike arenaene. Kanskje skal dere være litt mindre seriøse på Snapchat? Kanskje er det greit å ha en plan på hvem som skal være ansvarlige for hva som deles via Snapchat? Burde det være noen som reiser rundt, setter opp nye utstillinger eller en som har en del kundekontakt?
Vil du vite mer om hva Snapchat er? Les vårt innlegg om Snapchat generelt.
Skap nysgjerrighet rundt det som skjer i deres bedrift, ved å vise små videoklipp eller underholdende bilder. Her bør du variere måten du viser frem firmaet på. Variasjonen kan ligge i hvor du sender klipp/bilder fra, eller hvem som er med på klippene/ bildene. Kanskje kan dere kjøre temadager, eller sette opp en plan for snaps fra de ulike avdelingene i bedriften?
Denne sier seg vel litt selv. Egne, spesialsydde kampanjer eller konkurranser for Snapchat-følgere, vil gjøre at flere vil følge din bedrift på Snapchat. Det er likevel viktig at de kampanjene og konkurransene du kjører via Snapchat, gjøres på en kreativ og egenartet måte. Hva med å avsløre litt etter litt av koden til kampanjen? Eller ha en egen rebus med flere snap- stories? Lek med måten du formidler på.
Vi har vel alle opplevd at det kan være utrolig inspirerende å se på utstillinger til butikker, hvor vi får idéer til hvordan vi kan sette sammen produktene, og hva vi kan bruke dem til. Dette kan også gjøres via Snapchat. Sett av tid, og vis frem de ulike bruksområdene og ulike sammensetninger for produktene du selger.
Har det kommet inn nye varer i butikken? Er det utviklet en ny løsning for systemet dere selger? Eller kanskje det er nye detaljer på eksisterende produkt, som er av nyhetens interesse? Vis det frem! Gi Snapchat-følgerne dine en forhåndssmak på det de har i vente, og skap forventninger til de produktene du snart får inn. Her trenger du ikke alltid å vise hele produktet eller løsningen, små utsnitt som pirrer nysgjerrigheten er nok.
For å skape variasjon i snappene du sender ut, kan det være artig å la flere ansatte være ansvarlig for publisering i Snapchat. Er det noen av de ansatte i bedriften som skal ut og reise? Hva med å la han/hun vise snaps fra turen og det han/ hun opplever på turen?
Flere av de som har en del følgere på Snapchat, har såkalte "take-over-dager". Da lar de en kjent person, en kunde eller en følger "ta over" Snapchat-kontoen. På den måten kan de også få med seg flere følgere, som blir nysgjerrig på hva denne personen finner på.
Det er lov å være litt løsere i snippen på Snapchat. Ingen orker å sitte å se på hel-seriøse, tørre snapper. Bruk filter, tegn en bart på sjefen eller vis produksjonen deres i fortfilm. Snapchat er laget for at man skal kunne være leken, og det er nettopp det følgerne dine forventer.
Gi følgerne deres utfordringer som gjør at de blir med på aktiviteter dere legger opp til via Snapchat. Det kan være både konkurranser, gåter eller spørsmål og svar fra følgerne. En konkurranse kan for eksempel gå ut på at dere utfordrer følgerne til å vise nye måter å bruke produktene deres på. Dette kan premieres, og følgerne gir samtidig ditt firma en god del inspirasjon til hva dere kan gjøre med egne produkter.
Dersom firmaet ditt har en blogg eller sender ut nyhetsbrev, kan du bruke Snapchat til å rekruttere nye følgere/ mottakere. Dette kan gjøres interessant, ved at du er kreativ i måten du henvender deg til følgerne på. Hva med å ha egne konkurranser for de av følgerne som melder seg på nyhetsbrevene dine? Kanskje får de tilgang til eksklusive rabattkoder?
Er ditt firma med på en konferanse eller en konvensjon? Gi Snapchat-følgere egne innblikk i hva dere opplever her. Dere kan for eksempel intervjue foredragsholdere, folk på stands, kunder eller andre interessante personer. Dette innholdet bør være eksklusivt for de som følger dere på Snapchat.
Som en liten tommelfingerregel, bør ikke "My story" overskride 200 sekunder i løpet av et døgn. Gjør du det, vil du miste en del følgere, fordi de ikke orker å se gjennom hele storyen din. Pass også på å sjekke hvor mange sekunder visningstid du har på hver snap. Det kan være med på å øke lengden på storyen din, og det er kanskje ikke alle snaps som trenger å vises i 10 sekunder?
Trenger du hjelp til å sette opp en Snapchat-konto for din bedrift? Les vår steg-for-steg-guide.