Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Tenk søkemotoroptimalisering som Google


Tenk søkemotoroptimalisering som Google

Søkemotoroptimalisering handler om å forstå hvordan maskiner er opplært til å tenke som mennesker.

Tenk søkemotoroptimalisering

Jeg ønsker selvsagt at du skal lese det jeg skriver, men jeg vet at det er helt umulig dersom du ikke vet at denne artikkelen eksisterer. Ergo må jeg først gjøre den synlig, deretter få deg til å klikke deg inn. Når jeg først har oppmerksomheten din, kan jeg fokusere på det jeg vil få frem.

Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre seg synlig. Synlig for robotene til søkemotorene. Når du søker på internett, søker du egentlig ikke på internett. Du søker i en database til noen som har lagret det de har funnet på internett. Det kan sammenlignes med at du søker lokalt på datamaskinen din. Forskjellen er bare at du gjør søket på en datamaskin med svært mye lagringskapasitet. 

Tenk som en crawler

Alle søkemotorer har sin egen crawler. Dette er en kode som er laget for å fungere på egenhånd. Det denne koden gjør, er å navigere seg selv gjennom internett via linker den finner. For hvert nye nettsted crawler´en kommer til, lagrer den alt den finner i sin egen database. Når det kommer til et sted den har vært før, ser den etter endringer og legger merke til hvor lenge siden sist den var på samme sted. Dersom den var på nettstedet ditt for ikke lenge siden, er det mest sannsynlig fordi du har flere som linker til deg. I all enkelhet kan man si at dette påvirker rangering av nettstedet ditt.

Noe av det første en crawler legger merke til, er i likhet med en vanlig leser, overskriften. En god overskrift kjennetegnes ved at den forteller noe om hva man kan forvente å finne på den aktuelle siden. Ordene i overskriften blir derfor vektlagt sterkt

Ingressen og mellomoverskrifter er deretter det neste som blir lagt merke til av en crawler. Det samme gjelder ord som er understreket og for eksempel i fet skrift. Crawler vektlegger i stor grad på samme måte som et menneske, det som blir trukket frem, blir tillagt størst vekt.

Når du skriver en tekst på nettsiden din, hvordan tror du robotene til Google ville laget denne teksten? Hva tror du ingeniørene til Google har lært opp robotene sine til?

Hvordan rangerer Google nettsider?

At rangeringskriteriene til Google er hemmelige, er litt av hele poenget. Hadde alle kriteriene og vektleggingen vært allment kjent, hadde alle gjort det samme. Hvordan skulle da søkeresultatet til Google sett ut?

Det finnes over 200 forskjellige kriterier som Google rangerer søkeresultatet etter. Kriteriene som benyttes, endres sjelden, kanskje 1-2 ganger per år. Vektlegging av kriteriene derimot, endres ofte. Enkelte eksperter på søkemotoroptimalisering hevder at de endres så ofte som hver 4. dag. 

Alt du publiserer på nettsiden din, påvirker rangeringen. Ordene du velger å starte en setning med, korrekt språk og godt innhold. Med godt innhold, mener vi presist innhold. Tekst, bilder og video som gir mening for den som besøker nettsiden din. Unngå overdrevne forklaringer og for mye innhold. Navn på bildefiler påvirker naturligvis. Hvordan skal ellers Google forstå hva et bilde inneholder? sokemotoroptimalisering-av-sorentio.jpg er langt mer forståelig enn DSC01922.jpg. 

LES OGSÅ: Slik får du bildene dine bedre synlig i søkemotorene

Unngå clickbait

Overskrifter som kun er ment for å lure noen til å klikke inn, fungerer sjelden godt i lengden. Å lure lesere inn på nettsiden din kan i verste fall gi potensielle kunder et dårlig inntrykk. Du risikerer å få høyere fluktfrekvens og du får en dårligere rangering i Google fordi du bruker opp overskriften som er et av de viktigste rangeringskriteriene for søkemotorene.

Aller viktigst er det å huske på at det er hvordan nettstedet ditt fremstår, som er det viktigste. For hver gang en crawler er innom nettsiden din, vil du bli rangert på nytt for alle søkeord som du blir synlig på. I tillegg legges det til nye dersom du har lagt til mer innhold siden forrige gang crawleren var innom.

BESTILL: Tilstandstrapport for nettsiden din


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 17.04.2019.