Du er her: Forside -> Analyse - > Hva er fluktfrekvens (bounce rate)?


Hva er fluktfrekvens (bounce rate)?

Publisert den 13.12.2015 av Stian Tjervåg Fredriksen

Fluktfrekvens er et av de viktigste begrepene innen digital markedsføring.

Det finnes mange begreper innen digital markedsføring. Et av begrepene som benyttes oftes, er fluktfrekvens. 

Slik fungerer fluktfrekvens

Fluktfrekvens angis i prosent og angir hvor stor andel av de besøkende som går inn på et nettsted og går rett ut igjen uten å foreta seg noe som helst.

Sammen med antall besøk, gjennomsnittlig besøkstid og antall sidevisninger per besøk, er fluktfrekvens det første man bør se på for å vurdere effekten av markedsføringstiltak man gjør. 

Man bør følge med på fluktfrekvensen over tid. Tiltak som gjøres for å øke besøkstallene på et nettsted, kan også medføre dramatiske endringer i fluktfrekvensen. Man bør derfor vurdere fluktfrekvensen for de ulike trafikkildene hver for seg, for deretter å sammenligne de med hverandre. Hvorfor har f.eks. trafikk fra en bannerannonse du kjører, høyere fluktfrekvens enn en annen bannerannonse? Høyst sannsynlig, har det noe med innhold i bannerannonsen å gjøre.

På engelsk heter det bounce rate. Dette er vel så mye brukt i Norge fordi det gir en bedre beskrivelse av hva som skjer. Det definerer andel besøkende som besøker et nettsted og "bouncer" (spretter) rett ut igjen.