Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Hvordan fremstiller Google din bedrift?


Hvordan fremstiller Google din bedrift?

Publisert den 26.01.2017 av Beate Stavdal Riise

Ved et enkelt søk, kan du få god informasjon om hva Google prioriterer å vise om din bedrift.


I dag gjøres det over 40 000 søk per sekund (!!) på Google. I løpet av én dag, har verdens befolkning googlet over 3.5 milliard ganger. Google er blitt en av de viktigste kanalene for markedsføring. Nettopp derfor er det svært viktig at du har innsikt i hvordan din bedrift fremstilles i søkemotoren. 


Hva søker du?

For å få informasjon om hvordan Google rangerer hva som skal vises om din bedrift, bør du jevnlig søke på bedriftens navn i søkemotoren. Ved å gjøre det, kan man få en viss oversikt over hvordan din bedrift fremstilles og hva som prioriteres i søkeresultatet. 




Hva prioriterer Google?

Når man har egne nettsider, blogg eller lignende til bedriften, bør man også ha en oversikt over innholdet på disse sidene. Selv om du vet hva du har skrevet inn som innhold, er det ikke sikkert Google viser det innholdet du ønsker at Google skal vise. Her er det viktig å ha oversikt over grep man kan gjøre for å spisse innholdet slik at det blir søkemotoroptimalisert. Før du kommer dit at du skal bearbeide innholdet ditt, må du få en oversikt over hva Google prioriterer. Det finner du ut, ved å gjøre et enkelt søk. I søkefeltet skriver du site: etterfulgt av navnet på nettsiden du søker informasjon om. Se bildet under.



NB! Det er viktig å notere seg at det ikke skal være mellomrom mellom "site:" og "navnet på nettsted". Dersom du har mellomrom her, vil det ikke fungere. 


På listen du får opp i søkeresultatet nå, ser du hva Google velger å vise øverst. Det som vises er valgt ut av Google, fordi innholdet passer best til de algoritmene som de opererer med. Listen bør ha hovednettsiden din på topp, og så viktige undersider nedover. Har man egen bedriftsblogg, bør denne også komme opp blant de første 10 søketreffene. 



Søkemotoroptimalisering

Dersom listen over søkeresultater ikke ser ut slik du ønsker, er det selvsagt grep du kan gjøre for å søkemotoroptimalisere nettsidene dine. Det som kan være årsaken er at innholdet på nettsidene er dårlig rangert, eller så kan det være at en spesifikk underside får mye trafikk. Her kan man gå inn, analysere hva som må forbedres og gjøre nødvendige justeringer på innholdet. Trenger du hjelp til å søkemotoroptimalisere sidene dine? Ta kontakt med en av våre dyktige medarbeidere, så lager vi en plan.



Innhold som treffer

Et siste søk som kan være lurt å gjøre, er å søke på spesifikt innhold på egne nettsider. Har man for eksempel et hovedprodukt som man selger, og ønsker at det skal komme tydelig frem, bør det komme frem gjennom søk på Google. For å se hva som ligger inne av informasjon om f.eks. et av dine viktigste produkter/ tjenester, legger du til navnet på produktet eller tjenesten på site:nettstedet.no -søket. Se bildet under.



Ved å se på det søkeresultatet du da får opp, vil du se om produktet/ tjenesten er godt nok eksponert på nettsidene dine. Har man fokus på god innholdsmarkedsføring (content marketing), vil også kundene lettere finne det de leter etter.



Trenger din bedrift hjelp til søkemotoroptimalisering eller innholdsmarkedsføring? 

VI TILBYR KURS, VEILEDNING OG TEKSTPRODUKSJON