Følg oss på Facebook, så lærer du mer!


Du er her: Forside -> Nyheter - > Algoritmen til MøreBørsen


Algoritmen til MøreBørsen

Publisert den 28.07.2019 av Stian Tjervåg Fredriksen

Med kunstig intelligens effektiviserte vi arbeidsdagen til 74 bedrifter.

MøreBørsen er speedddating for bedrifter

Torsdag 3. oktober 2019 blir MøreBørsen arrangert for andre gang. Konseptet tok Sunnmøre med storm i fjor. I løpet av én arbeidsdag hadde 74 bedrifter tilsammen 444 møter. Større effektivitet er det nok knapt mulig å skape for norsk næringsliv.


Konseptet

Bakgrunn for MøreBørsen er et ønske fra B2B Arena om å skape en samlingsplass for næringslivet i regionen. B2B Arena er fra før kjent for å være et bedriftsnettverk som samler næringslivet på Sunnmøre 6 ganger i året. B2B Arena har eksistert i 5 år og har tidligere arrangert speeddating for bedrifter internt i nettverket. 


Etter påmeldingsfristen er utløpt, vil påmeldte bedrifter få mulighet til å ønske seg møter med de andre bedriftene som er påmeldt. Man vil også få mulighet til å rangere ønskene sine. Omlag én uke før gjennomføring av arrangementet, får man oversikt over hvilke bedrifter man skal møte. Alle bedrifter er garantert å få noen av ønskene sine oppfylt, men hvor mange avhenger av den store kabalen som må settes opp for å få møteplanen til å gå opp. Er man ønsket av mange, vil man kanskje få noen færre ønsker oppfylt selv, men hva er vel bedre enn å gå i møter med bedrifter som har bedt om å få møte deg? Erfaringen fra 2018 tilsier at det blir ganske likt fordelt mellom ønsker man har satt opp selv og de man er ønsket av andre. 


I 2018 var kun 9,45 % av møtene helt tilfeldig, mens hele 18,46 % møtene var ønsket av begge parter. De øvrige møtene var ønsket av minimum én part. 

 

Nettsidene er tilpasset sosiale medier

Viktig for enhver bedrift i 2019, er markedsføring i sosiale medier. Nettsidene til MøreBørsen er derfor programmert for å kunne gi best mulig spredning på Facebook og andre sosiale medier. Spesielt Facebook prioriterer visning av statusoppdateringer hvor innholdet er tilpasset nettopp dette formålet. Dette betyr at lengde på overskrifter og ingresser, samt størrelser på bilder, er helt avgjørende for hvor mange en statusoppdatering blir vist til. Jo bedre en nettside er tilpasset, jo flere får også se statusoppdateringen din når du deler en link til denne siden.  

 

Søkemotoroptimalisering for nytt begrep

Før MøreBørsen ble lansert i fjor, eksisterte ikke begrepet og søkemotorene kom med en lang rekke andre forslag på hva man kanskje mente å søkte etter istedenfor. Ved hjelp av god programmering tok det bare noen få dager før nettsidene til MøreBørsen lå øverst i søkeresultatet til Google. Godt innhold og bildefiler med filnavn tilpasset søkemotorene, gjør nå at nettsidene er godt synlig i søkemotorene, både på MøreBørsen og en hel rekke med angre søkebegreper.


LES OGSÅ: Slik skriver du en søkemotoroptimalisert tekst

 

Registrering av påmeldinger og automatisk fakturering

I utgangspunktet er det ganske mange felter som skal fylles ut for å kunne gjennomføre en påmelding. I tillegg blir det en del ekstra informasjon når påmeldingene også skal kunne faktureres. Her valgte vi en løsning hvor vi i steg 1 ber om kun den aller mest nødvendige informasjonen, for deretter å innhente øvrig informasjon i steg 2. Dette forenkler bestillingsprosessen og fører til flere bestillinger.

 

Deltakelse på MøreBørsen koster 9.900 kr. For å kunne få en best mulig brukeropplevelse og naturligvis raskest mulig betaling, har vi laget en løsning som gjør at fakturaen kommer innen 2 minutter etter man har foretatt en påmelding. Dette gjør at den som bestiller, og som kanskje skal videresende fakturaen til sin regnskapsavdeling, får dette i samme øyeblikk som påmeldingen gjøres. Dette øker sannsynligheten for at fakturaen blir håndtert med en gang. Det gir også en bedre brukeropplevelse for den som bestiller, siden han/hun får gjort mest mulig av påmeldingen på kortest mulig tid. 

 

Håndtering av rabattkoder og EarlyBird-kampanjer er også tilrettelagt i nettløsningen. Dette gir MøreBørsen fleksibilitet i markedsføringen og mulighet for flere påmeldinger.


Algoritmen for møtebooking

Med over 70 bedrifter som skal møte hverandre, kreves presisjon. Ingen skal naturligvis møte seg selv, og alle skal ha 12 møter hver. Hvert møte varer i 20 minutter og enhver overskridelse av tiden medfører potensielt store konsekvenser for arrangementet, da det medfører påfølgende forsinkelser. Det er derfor viktig med mobiltilpassede møteplaner som er tilpasset den enkelte bedrift individuelt. Bankettsalen til Scandic Parken har 40 bord og med så lite som kun 5 minutter pause mellom enkelte møter, må alle møtedeltakere enkelt kunne se på sin mobil hvor de skal møte til enhver tid.


Å kunne sette opp ønsker for hvem man skal møte, kompliserer oppsett av møteplanen vesentlig. Det samme gjør muligheten for å rangere ønskene sine. Det er naturligvis ønskelig å optimalisere møteplanen til samtlige møtedeltakere best mulig. Når man plasserer møtedeltaker A og B sammen, betyr dette kanskje at møtedeltaker C ikke får ønske sitt om å møte A oppfylt fordi A og C ikke lenger har noe ledig felles tidspunkt i kalenderen. Ved å omrokkere møtene til en eller flere av møtedeltakerne får vi det kanskje til allikevel. Denne jobben gjøres naturligvis ikke manuelt, men vi i Sorentio har utviklet en algoritme til å gjennomføre utvelgelsen av møter og optimalisere kabalen slik at alle bedriftene får en best mulig opplevelse av arrangementet.


Sorentio er partner og sponsor av MøreBørsen. Vi mener MøreBørsen passer for bedrifter som ønsker å tiltrekke seg nye kunder, få gode leverandøravtaler og utvide nettverket.


Gå til påmelding for MøreBørsen