Du er her: Forside -> Markedsføring - > Slik kan e-postmarkedsføring gjøres svært effektivt


Slik kan e-postmarkedsføring gjøres svært effektivt

Publisert den 20.04.2018 av Stian Tjervåg Fredriksen

Markedsføring på e-post er fortsatt en viktig markedsføringskanal og kan benyttes av alle bedrifter.


Å følge oppe store kundedatabaser kan være svært tidkrevende. Bedriften din leverer antageligvis et bredt produktspekter, men kjenner alle kundene dine til alt bedriften din kan levere og alle problemene bedriften din løser? Hvordan få kundene dine til å konsumere all informasjonen om bedriften din uten at de må bruke flere timer på innholdet som ligger på nettsiden din?


Løsningen er å dele opp informasjonen på en fornuftig måte og distribuere den smart. 


Ved hjelp av e-poster, kan du spre informasjonen ut i kortfattet informasjon over tid, samtidig som dybdeinnholdet er lett tilgjengelig. Ved hjelp av smarte e-postlister, kan du segmentere kundene dine i kundegrupper utifra hva slags informasjon de ulike kundegruppene har behov for.


Innsamling av e-postadresser er svært verdifullt

Noe av det første du bør gjøre når en potensiell kunde kontakter bedriften din, er å få tak i e-postadressen til vedkommende. Dersom det ikke skulle bli en handel der og da, har du minimum e-postadressen som du legger på en egen e-postliste for potensielle kunder. På denne e-postlisten, går det ut e-poster med informasjon som er aktuell for potensielle kunder. 


Innsamling av e-postadresser kan gjøres på mange måter, avhengig av hvilken bransje bedriften din befinner seg i. Dette kan være skjermer utplassert i butikken din, egne landingssider for nyhetsbrev eller annonsering.


Gi kundene dine den informasjonen de vil ha

Du vet sikkert hva som er de mest vanligste spørsmålene fra dine kunder. Allikevel er det bare en brøkdel av de som lurer på noe, som faktisk spør. Sannsynlighetene er stor for at langt flere av dine kunder lurer på det samme. 


Lag en liste med de vanligste spørsmålene du får. Lag deretter én e-post til hvert av spørsmålene og send de ut til kundene dine med omlag 14 dager til tre ukers mellomrom. Da har du akkurat passe intervall for å kunne gi kundene dine mer informasjon, samtidig som du ikke forteller for mye hver gang. 


Tidspunkt og rekkefølge på informasjonen du sender ut, har mye å si for hvordan og om det blir konsumert. Tenk derfor nøye gjennom prioriteringen for det du sender ut.


Automatiser e-postutsendelsene

Det finnes langt bedre verktøy enn outlook og blindkopi. I Sorentio har vi utviklet vårt eget e-postprogram som sender ut e-poster i bestemt rekkefølge til mottakere, avhengig av når de melder seg på. Nye mottakere starter på e-post nr 1 og jobber seg deretter gjennom e-postene vi har bestemt rekkefølgen for.


Husk på at du må forholde deg til de nye GDPR-reglene fra og med 25. mai 2018.


Behøver du hjelp for innsamling av e-postadresser eller oppsett av utsendelse? Kontakt våre rådgivere her.