Du er her: Forside -> Markedsføring - > Er e-postmarkedsføring lønnsomt?


Er e-postmarkedsføring lønnsomt?

Publisert den 01.10.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

Hvordan fungerer e-postmarkedsføring? Det fungerer bedre enn du tror. Du må bare vite hvordan du skal gå frem.

Nyhetsbrev fra Sorentio

Daglig får du e-poster til innboksen din, som kan klassifiseres som e-postmarkedsføring. Du synes kanskje dette er slitsomt, og at det ikke er noe for din bedrift? Tro om igjen!


E-postmarkedsføring er svært effektivt, så lenge du sender relevant innhold til rett mottaker og til rett tid. 


Hvem kan du sende e-post til?

Det finnes to lovlige og én ulovlig metode for e-postmarkedsføring. Effekten av metodene er også svært forskjellig. 


De som har bedt om å få e-post fra deg, eller meldt seg på nyhetsbrevet ditt

Dette er de som er mest effektivt å sende til, fordi mottakerne har bedt om det selv. Samtidig er det denne som tar lengst tid å få i gang, fordi du er avhengig av at mottakerne melder seg på. I utgangspunktet kan du sende til hvem du vil, så lenge mottakerne har meldt seg på.


Bedrifter

Du kan kjøpe e-postadresser fra byråer som jobber med slikt, eller du kan innhente det selv ved å besøke aktuelle bedrifters nettside. Vær oppmerksom på at du kun har lov til å sende til e-postadresser som er ment for bedrifter, som for eksempel post@firmanavn.no, info@firmanavn.no, kontakt@firmanavn osv. Du har ikke lov til å sende til enkeltpersoner i bedrifter, som for eksempel ola.norman@firmanavn.no, kari@firmanavn.no osv., uten at vedkommende på forhånd har godkjent det. Det finnes unntak, som for eksempel hvis du har et kundeforhold til vedkommende.


Privatpersoner

Du har ikke lov til å sende til privatpersoner uten deres samtykke. Du kan naturligvis forsøke, men lønnsomheten er som regel svært lav, og du bryter loven.


Hva skal innholdet i e-postmarkedsføringen være?

Husk at du må gi mottakerne dine verdi av å være på mottakerlisten for dine e- poster. Det er fullt mulig å sende kampanjer og tilbud, men det bør ikke være hovedfokus i e-postmarkedsføringen din. Tommelfingerregelen er at du forsøker å selge noe i hvert femte nyhetsbrev du sender, eller sjeldnere. Hovedfokus bør være at du setter mottaker i sentrum. Hva tror du mottaker ønsker å få vite av deg? Hvilken kunnskap sitter du inne med, som kan være nyttig for mottaker? Kan du lære bort noe, samtidig som du ikke gir bort det du skal selge gratis?


Hvor ofte kan du sende nyhetsbrev?

Du kan sende hver dag, du kan til og med sende flere ganger om dagen. MEN; Du må ha godt innhold, og du må ha mottakere som vil involvere seg like ofte som du sender. Du må derfor vurdere produktene/ tjenestene du selger, opp mot hyppigheten du sender. Har du produkter som fornyes hele tiden, eller selger du stort sett det samme år etter år? Har du kompliserte produkter som krever mye forklaring, eller selger du enkle produkter som alle forstår? I tillegg må du vurdere hvor interessant produktet ditt er for mottakerne. Er det produkt som er et "nødvendig onde" for kundene dine, eller har det høy interesse? Det er bedre å sende for sjelden enn for ofte, men det er ikke sikkert "sjelden" er det samme i ditt hode som i kundens hode. Vår anbefaling er at du starter på 22 dager og så tar du det eventuelt ned til 15 dager og eventuelt ned til 8. Grunnen til akkurat disse tallene, er fordi du da får en ny ukedag hver gang, og derfor kan se hvilke ukedager som fungerer best.


Kan e-postmarkedsføring automatiseres?

Ja, definitivt. Du må naturligvis lage godt innhold og få lagt inn mottakerne. Vi anbefaler ofte skippertakmetoden når det gjelder å lage innholdet. Lag minst 10-15 e-poster på en gang og legg inn tidsintervallet du vil ha mellom hver utsendelse. På den måten kan du definere tidspunktene på forhånd, samt du får en rød tråd i innholdet.


Hvilke verktøy kan brukes for e-postmarkedsføring?

Det er fullt lovlig å bruke e-postklienten din, som for eksempel Microsoft Outlook. Da må du huske på å sende til deg selv og alle mottakerne som blindkopi. Det er allikevel langt mer effektivt å bruke verktøy for nyhetsbrev. De fleste verktøy gir deg funksjonalitet for å flette inn navn i e-postene, og ikke minst link til nettversjon av e-posten. I tillegg er du lovpålagt å gi mottakerne en mulighet til å melde seg av. For din egen del er det også lønnsomt å gjøre dette enkelt for mottakerne. Både for å være redelig og grei, men også fordi du ønsker heller at mottakerne skal melde seg av, enn at de skal rapportere deg inn som spam.


Vi har laget vårt eget verktøy for e-postmarkedsføring som skreddersyr utsendelsen for deg. Kontakt oss for e-postmarkedsføring dersom du ønsker å vite mer om dette eller meld deg på vårt nyhetsbrev så får du se hvordan vi gjør det -> https://blogg.sorentio.no/nyhetsbrev