Du er her: Forside -> Markedsføring - > Slik fungerer e-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring fungerer bedre enn du tror! Du må bare vite hvordan du skal gå frem.
Daglig får du e-poster til innboksen din, som kan klassifiseres som e-postmarkedsføring. Du synes kanskje dette er slitsomt, og at det ikke er noe for din bedrift? Tro om igjen!
E-postmarkedsføring er svært effektivt, så lenge du sender relevant innhold til rett mottaker og til rett tid.
Det finnes to lovlige og én ulovlig metode for e-postmarkedsføring. Effekten av metodene er også svært forskjellig.
Dette er de som er mest effektivt å sende til, fordi mottakerne har bedt om det selv. Samtidig er det denne metoden som tar lengst tid å få i gang, fordi du er avhengig av at mottakerne melder seg på. I utgangspunktet kan du sende til hvem du vil, så lenge mottakerne har meldt seg på av egen fri vilje.
Du kan kjøpe e-postadresser fra byråer som jobber med slikt, eller du kan innhente de selv ved å besøke aktuelle bedrifters nettside. Vær oppmerksom på at du kun har lov til å sende til e-postadresser som er ment for bedrifter, som for eksempel post@firmanavn.no, info@firmanavn.no, kontakt@firmanavn osv. Du har ikke lov til å sende til enkeltpersoner i bedrifter, som for eksempel ola.norman@firmanavn.no, kari@firmanavn.no osv., uten at vedkommende på forhånd har godkjent det. Det finnes unntak, som for eksempel hvis du har et kundeforhold til vedkommende.
Du har ikke lov til å sende til privatpersoner uten deres samtykke. Du kan naturligvis forsøke, men lønnsomheten er som regel svært lav, og du bryter loven.
Husk at du må gi mottakerne dine verdi av å være på mottakerlisten for dine e-poster. Det er fullt mulig å sende kampanjer og tilbud, men det bør ikke være hovedfokus i e-postmarkedsføringen din. Tommelfingerregelen er at du forsøker å selge noe i hvert femte nyhetsbrev du sender, eller sjeldnere. Hovedfokus bør være at du setter mottaker i sentrum. Hva tror du mottaker ønsker å få vite av deg? Hvilken kunnskap sitter du inne med, som kan være nyttig for mottaker? Kan du lære bort noe, samtidig som du ikke gir bort det du skal selge gratis?
Les mer her: Slik kan e-postmarkedsføring gjøres svært effektivt
NYHETSBREV: Eksempel på nyhetsbrev fra Sorentio - kort forklarende tekst, samt link til bloggartikkel.
Du kan sende hver dag, du kan til og med sende flere ganger om dagen. MEN; Du må ha godt innhold, og du må ha mottakere som vil involvere seg like ofte som du sender. Du må derfor vurdere produktene/tjenestene du selger opp mot hyppigheten av utsendelsene. Har du produkter som fornyes hele tiden, eller selger du stort sett det samme år etter år? Har du kompliserte produkter som krever mye forklaring, eller selger du enkle produkter som alle forstår?
I tillegg må du vurdere hvor interessant produktet ditt er for mottakerne. Er det et produkt som er et "nødvendig onde" for kundene dine, eller er det veldig interessant å lese om?
Det er bedre å sende for sjelden enn for ofte, men det er ikke sikkert "sjelden" er det samme i ditt hode som i kundens hode. Vår anbefaling er at du starter på 22 dager og så tar du det eventuelt ned til 15 dager, og eventuelt ned til 8. Grunnen til akkurat disse tallene, er fordi du da får en ny ukedag hver gang, og derfor kan se hvilke ukedager som fungerer best.
Ja, definitivt. Du må naturligvis lage godt innhold og få lagt inn mottakerne. Vi anbefaler ofte skippertaksmetoden når det gjelder å lage innholdet. Lag minst 10-15 e-poster på en gang og legg inn tidsintervallet du vil ha mellom hver utsendelse. På den måten kan du definere tidspunktene på forhånd, samt du får en rød tråd i innholdet.
Det er fullt lovlig å bruke e-postklienten din, som for eksempel Microsoft Outlook. Da må du huske på å sende til deg selv og alle mottakerne som blindkopi. Det er allikevel langt mer effektivt å bruke verktøy for nyhetsbrev. De fleste verktøy gir deg funksjonalitet for å flette inn navn i e-postene, og ikke minst link til nettversjon av e-posten.
I tillegg er du lovpålagt å gi mottakerne en mulighet til å melde seg av. For din egen del er det også lønnsomt å gjøre dette enkelt for mottakerne. Både for å være redelig og grei, men også fordi du heller ønsker at mottakerne skal melde seg av, enn at de skal rapportere deg inn som spam.
Vi har laget vårt eget verktøy for e-postmarkedsføring som skreddersyr utsendelsen for deg. Kontakt oss dersom du ønsker å vite mer. Vil du melde deg på vårt nyhetsbrev kan du gjøre det her.