Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er inbound marketing?
Publisert den 31.07.2019 av Sorentio AS
Sjekk hvordan du kan tiltrekke kunder med god innholdsmarkedsføring, såkalt inbound marketing
Sentrale begreper innen digital markedsføring i dag er inbound marketing og content marketing. Dette er markedsføringsstrategier som skal gjøre at du når ut til din målgruppe. I denne artikkelen tar vi for oss førstnevnte.
Inbound marketing er en variant av innholdsmarkedsføring, og en heldigital markedsstrategi. Målet er å tiltrekke kunder, eller leads, til deg og din hjemmeside gjennom godt og relevant innhold, og som oppfordrer de besøkende til å utføre ulike handlinger. Denne markedsføringsstrategien skal gjøre hele kundereisen best mulig for kunden, uten at den skal være pågående eller masete.
Strategien, eller metodikken, krever god planlegging, gjerne litt prøving og feiling, og også solid oppfølging fra deg eller markeds- og salgsavdelingen. Dessuten er det bra med en dose tålmodighet. Resultatene kommer nødvendigvis ikke umiddelbart.
Vi kan dele opp inbound-prosessen i fire ulike handlinger.
Les også: Bloggmarkedsføring er smart for alle typer bedrifter
Strategien med å generere leads blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kjøperen får mulighet til å tilegne seg relevant informasjon fra ulike virksomheter som tilbyr produktet eller tjenesten personen er på jakt etter, mens du som selger får mulighet til å kontakte en person som faktisk er interessert i å kommunisere med deg.
Inbound marketing handler også om å kommunisere differensiert til potensielle kunder, basert på hvor de er i kjøpsprosessen. For eksempel bør de som nettopp har begynt å lete etter en leverandør, tjeneste eller et produkt, få annen informasjon enn de som er i sluttfasen med å bestemme seg.
Det handler også om å personifisere informasjon, basert på hva man lærer om en potensiell kunde. Da kan du definere en målgruppe i forhold til hvor de er i livsfasen. For eksempel livssituasjon (gift, enslig, etc.), alder og kjønn. Dette kalles livssyklusmarkedsføring.
All denne informasjonen bør dessuten være integrert i et CRM-system, slik at du kan forvalte data du samler inn mest mulig hensiktsmessig for hver kunde, eller hvert lead.
Les også: Slik skriver du personvernerklæring til nettsiden din
Med god planlegging, bearbeiding og oppfølging, samt riktig og relevant innhold, vil innholdsmarkedsføring gi deg og din bedrift et solid løft. Både i form av flere besøkende på nett, flere kvalifiserte leads, nye kunder og økt salg.
Og det er en god strategi. Og en god investering.
Trenger din bedrift hjelp til innholdsmarkedsføring? Prøv en gratis rådgivningstime med oss!