Følg oss på Facebook, så lærer du mer!


Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er inbound marketing?


Hva er inbound marketing?

Publisert den 31.07.2019 av Herman Ekeberg

Sjekk hvordan du kan tiltrekke kunder med god innholdsmarkedsføring, såkalt inbound marketing


Sentrale begreper innen digital markedsføring i dag er inbound marketing og content marketing. Dette er markedsføringsstrategier som skal gjøre at du når ut til din målgruppe. I denne artikkelen tar vi for oss førstnevnte.


Inbound marketing er en variant av innholdsmarkedsføring, og en heldigital markedsstrategi. Målet er å tiltrekke kunder, eller leads, til deg og din hjemmeside gjennom godt og relevant innhold, og som oppfordrer de besøkende til å utføre ulike handlinger. Denne markedsføringsstrategien skal gjøre hele kundereisen best mulig for kunden, uten at den skal være pågående eller masete.

Strategien, eller metodikken, krever god planlegging, gjerne litt prøving og feiling, og også solid oppfølging fra deg eller markeds- og salgsavdelingen. Dessuten er det bra med en dose tålmodighet. Resultatene kommer nødvendigvis ikke umiddelbart.



Handlinger


Vi kan dele opp inbound-prosessen i fire ulike handlinger. 

 

  1. Innholdsmarkedsføring - inbound marketing1. Tiltrekke
  2. Med smart og relevant innhold skal du tiltrekke oppmerksomheten og interessen til leserne, som allerede er interessert i og ute etter det du tilbyr. Innholdet kan for eksempel produseres i et blogginnlegg, som igjen distribueres i nettbaserte kanaler. Tanken er at innholdet skal fanges opp av potensielle kunder gjennom sosiale medier, søkemotorer, og der kundene ellers er tilstede online. Dette kalles leadsgenerering.

    Deretter er målet å konvertere lesere til leads.

  3. 2. Konvertere 
  4. I innholdet som produseres skal du få kunden til å gjennomføre en handling, gjennom en tydelig Call-To-Action. Den tar kunden videre til neste steg i kjøpsreisen, for eksempel til en landingsside, der de kan melde seg på nyhetsbrev, få lenke til nettbutikk, abonnere på en blogg, eller laste ned en e-bok, for å nevne noe.

    Formålet er å bearbeide og konvertere leseren til å bli et lead. Derfor er det viktig at innholdet du deler er interessant og har verdi for den besøkende, samt at landingssiden er godt designet og brukervennlig.

  5. 3. Selge
  6. Gjennom konverteringen er målet naturligvis å få kunden til å utføre handlingen du ønsker, som fører til at den potensielle kunden blir den betalende kunden. Siden inbound marketing er en målbar strategi, kan du gjøre stadig mer tilpassede og treffsikre tiltak, som igjen forbedrer avkastningen.

  7. 4. Levere, begeistre og følge opp
  8. Det stopper ikke med en betalende kunde, for denne må du ta vare på og følge opp. Du må fortsette å gi kunden verdi gjennom innhold du produserer. Enten det er via blogg, nyhetsbrev eller gjennom sosiale medier. Da vil du få fornøyde kunder, og fornøyde kunder anbefaler deg gjerne videre.

  9. Og det er jo det du vil.

Les også: Bloggmarkedsføring er smart for alle typer bedrifter


Vinn-vinn for selger og kjøper

Strategien med å generere leads blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kjøperen får mulighet til å tilegne seg relevant informasjon fra ulike virksomheter som tilbyr produktet eller tjenesten personen er på jakt etter, mens du som selger får mulighet til å kontakte en person som faktisk er interessert i å kommunisere med deg.



Differensiert kommunikasjon

Inbound marketing handler også om å kommunisere differensiert til potensielle kunder, basert på hvor de er i kjøpsprosessen. For eksempel bør de som nettopp har begynt å lete etter en leverandør, tjeneste eller et produkt, få annen informasjon enn de som er i sluttfasen med å bestemme seg.

Det handler også om å personifisere informasjon, basert på hva man lærer om en potensiell kunde. Da kan du definere en målgruppe i forhold til hvor de er i livsfasen. For eksempel livssituasjon (gift, enslig, etc.), alder og kjønn. Dette kalles livssyklusmarkedsføring.

All denne informasjonen bør dessuten være integrert i et CRM-system, slik at du kan forvalte data du samler inn mest mulig hensiktsmessig for hver kunde, eller hvert lead.

Les også: Slik skriver du personvernerklæring til nettsiden din


 

Konklusjon


Med god planlegging, bearbeiding og oppfølging, samt riktig og relevant innhold, vil innholdsmarkedsføring gi deg og din bedrift et solid løft. Både i form av flere besøkende på nett, flere kvalifiserte leads, nye kunder og økt salg.

Og det er en god strategi. Og en god investering.


Trenger din bedrift hjelp til innholdsmarkedsføring? Prøv en gratis rådgivningstime med oss!