Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er inbound marketing?
Sjekk hvordan du kan tiltrekke kunder med inbound marketing.
Sentrale begreper innen digital markedsføring i dag er inbound marketing og content marketing.
Mange bruker disse begrepene om hverandre, men det er en forskjell. Kort fortalt kan vi si at mens content marketing handler om å lage verdifullt innhold til målgruppen din, handler inbound marketing i større grad om hvordan innholdet brukes til å utforme en helhetlig strategi for markedsføringen av en bedrift.
I denne artikkelen skal vi se på hva som ligger i begrepet inbound marketing. Om du vil lese mer om content marketing kan du sjekke ut disse artiklene:
Målet med inbound marketing er å tiltrekke seg kunder, eller leads, gjennom godt og relevant innhold. Denne markedsføringsstrategien skal gjøre hele kundereisen best mulig for kunden, uten at den skal være pågående eller masete.
Strategien, eller metodikken, krever god planlegging, gjerne litt prøving og feiling, og også solid oppfølging fra deg eller markeds- og salgsavdelingen. Dessuten er det bra med en dose tålmodighet. Resultatene kommer nødvendigvis ikke umiddelbart.
Vi kan dele opp inbound-prosessen i fire ulike handlinger.
Les også: Slik skaffer du nye kunder med bedriftsblogg
Strategien med å generere leads blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kjøperen får mulighet til å tilegne seg relevant informasjon fra ulike virksomheter som tilbyr produktet eller tjenesten personen er på jakt etter, mens du som selger får mulighet til å kontakte en person som faktisk er interessert i å kommunisere med deg.
Inbound marketing handler også om å kommunisere differensiert til potensielle kunder, basert på hvor de er i kjøpsprosessen.
For eksempel bør de som nettopp har begynt å lete etter en leverandør, tjeneste eller et produkt, få annen informasjon enn de som er i sluttfasen med å bestemme seg.
Det handler også om å personifisere informasjon, basert på hva man lærer om en potensiell kunde. Da kan du definere en målgruppe i forhold til hvor de er i livsfasen. For eksempel livssituasjon (gift, enslig, etc.), alder og kjønn. Dette kalles livssyklusmarkedsføring.
All denne informasjonen bør dessuten være integrert i et CRM-system, slik at du kan forvalte data du samler inn mest mulig hensiktsmessig for hver kunde, eller hvert lead.
Med god planlegging, bearbeiding og oppfølging, samt riktig og relevant innhold, vil innholdsmarkedsføring gi deg og din bedrift et solid løft. Både i form av flere besøkende på nett, flere kvalifiserte leads, nye kunder og økt salg.
Og det er en god strategi. Og en god investering.
Trenger du hjelp til å legge en god markedsstrategi for din bedrift? Her kommer du i kontakt med oss i Sorentio!
PS: Her kan du laste ned en gratis e-bok som gir deg oversikt over hvilke digitale markedsføringstiltak vi anbefaler bedrifter å starte med!