Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er inbound marketing?


Hva er inbound marketing?

Slik kan du nå ut til din målgruppe.


Har du en yngre målgruppe du prøver å nå? Blogginnlegg og sosiale medier er da naturlig kanaler å velge for markedsføringen din. Men denne metoden passer også til målgrupper i andre aldre! 

Inbound Marketing er en markedsstrategi som handler om å produsere innhold, for eksempel et blogginnlegg, og markedsføre det i forskjellige nettbaserte kanaler. Mer spesifikt, handler det om å produsere innhold som er relevant for potensielle kunder. Tanken er at innholdet man produserer, skal bli fanget opp av potensielle kunder gjennom sosiale medier, søkemotorer og andre kanaler hvor de er tilstede. 

Innholdet som produseres skal inneholde handlingsknapper, eller Call To Action som det også heter. På den måten konverterer man den potensielle kunden over til å bli en betalende kunde. Derfra handler det om å fortsette å gi kundene sine verdi gjennom innhold man produserer, slik at de forblir fornøyde kunder og gjerne anbefaler deg videre i tillegg.

Inbound Marketing - Hva består det av? 

Hvis vi skal gå mer i dybden på Inbound marketing, så kan vi også ta med følgende sentrale begreper:

Livssyklus-markedsføring

Livssyklus-markedsføring handler om å kommunisere differensiert til potensielle kunder, basert på hvor de er i en kjøpsprosess. De som akkurat har begynt å lete etter en leverandør av en tjeneste, bør få annen informasjon enn de som er i sluttfasen med å bestemme seg for en leverandør.  I mange kjøpsprosesser er det flere faser potensielle kjøpere går gjennom. Livssyklus-markedsføring handler om å ta vare på en potensiell kjøper gjennom hele kjøpsprosessen, fra informasjonsinnhenting og til handel.

Personifisering

Personifisering er ikke et nytt begrep, men i denne sammenhengen har det en litt annen betydning enn tradisjonelt. I forhold til Inbound Marketing handler det om å personifisere informasjon, basert på hva man lærer om et leads (en potensiell kunde) gjennom en livssyklus. Basert på kunnskapen man tilegner seg om et leads, personifiserer man informasjonen vedkommende får, slik at leadset oppfatter at relevansen er høy i forhold til de behov han eller hun har.

Multikanalkommunikasjon

Multikanalkommunikasjon handler om å la et leads, eller en kunde, finne deg i de kanalene vedkommende ønsker, fremfor å tvinge de inn i kanalene du som leverandør ønsker å være i. For eksempel kan disse kanalene være gjennom sosiale medier, som Facebook, blogg, Instagram med mer.

CRM-integrasjon

Et Inbound marketing-prosjekt bør alltid være integrert med et CRM-system (Customer Relationship Management), slik at man kan forvalte dataene man samler inn, og bruke dataene mest mulig hensiktsmessig for hver kunde eller hvert leads. CRM-systemet til bedriften bør kommunisere med nettsiden, bloggen, Facebook, Twitter og alle andre kanaler man er tilstede i.

Inbound Marketing er for mange et nytt begrep. Det kommer det ikke til å være lenge. Inbound Marketing er fremtidens markedsføring.